HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

Vietnam


POSLEDNÍ DISKUSE

Vietnam – aneb co jsem v průvodci nenašel: Sa Pa, Cuc-Phuong, Halong Bay

Vietnam – aneb co jsem v průvodci nenašel: Sa Pa, Cuc-Phuong, Halong Bay

Zelená rýžová políčka, historické památky i vápencové homole utopené v tyrkysovém moři - to všechno a spoustu dalšího najdete v každém průvodci. Přesto však po příjezdu do Vietnamu zůstanete ohromeni jeho ruchem a životem.



S trochou štěstí jsem uprosil šéfa na čtyřtýdenní dovolenou a než jsem se nadál, už jsme seděli na moskevském letišti směr Hanoi. Byl to můj první let do Asie a musím přiznat, že jsem byl mírně nervozní, když jsme přistáli na letišti a vystoupili na nezmámé pevnině. Naše cesty poté směřovaly do horského městečka Sa Pa, Národního parku Cuc-Phuong, okolí Hanoie a dalších památek na severu Vietnamu. Asi po týdnu jsme opět v letadle, tentokráte už na jih země do Ho Chi Minova města (dříve Saigon) a zpět cestou po pobřeží na sever. Poslední zastávka byla v úchvatném zálivu Halong Bay s ostrovem Cat Ba.

Tímto článkem bych ale něchtěl popisovat krásy Vietnamu. To už si holt bude muset každý sám zvolit to, co ho na Vietnamu láká. Zda se hodlá skrývat před civilizací v divoké přírodě, kterou bohužel ve Vietnamu moc často nepotkáte, nebo se vrhne do víru měst a historických památek, kterých je zde víc než dost. Chci popsat věci, na které jsem musel přijít sám až na místě a které jsem tak marně hledal v průvodci.


Rybářský člun, VienamRybářský člun, Vienam

Chrámový koumplex  poblíž Hue v opíčích horách, VietnamChrámový koumplex poblíž Hue v opíčích horách, Vietnam

Národní park Sapa, VietnamNárodní park Sapa, Vietnam

 

 

 

 

 

 

 

 

Doprava po vietnamsku

Asi jednou z nejdůležitějších věcí je doprava. Jsou zde celkem slušné vlaky a autobusy. Můžete též jezdit autem či rikšou. Ovšem Vietnamu vládne motorka. Bez všudepřítomných skútrů si to nedokážu už ani představit. Motorka se dá půjčit témeř všude a na jak dlouho potřebujete. A že nemáte řidičák? Tak z toho strach mít nemusíte. Zdejší muži zákona totiž většinou cizince nezastavují. Ani by se s vámi neměli jak domluvit, protože drtivá většina neumí anglicky. Já osobně jsem dvakrát dával svůj řidičák jako zálohu za půjčení motorky. Cena se pohybuje okolo čtyř dolarů, avšak tam, kde turisté moc často nezavítají, se cena může i po smlouvání vyšplhat k osmi dolarům. V nádrži bude samožrejmě jen tolik benzínu, abyste dojeli k benzínce. Plná nádrž stojí okolo dvou dolarů a vystačí vám s trochou štěstí na celý den. Motorku vám půjčí s přilbami, které jsou jediným pravidlem, které by se v zemi mělo dodržovat.

Při pobřeží Vietnamu se rozkládají úzké nížiny, ve vnitrozemí se pak vypínají až 3000 metrů vysoké hory. Nacházejí se zde delty dvou významných asijských řek, Mekongu na jihu a Rudé řeky na severu. Úrodné níže položené oblasti se zelenají nekonečnými rýžovými políčky a tropickými lesy. Vietnam často sužují tajfuny.

Vietnam má více jak dvoutisíciletou historii. Především dějiny posledního století však v této oblasti byly velmi pohnuté. Někdejší francouzská Indočína vyhlásila nezávislost v roce 1945, což ale vzbudilo ozbrojenou reakci Francouzů. Ženevská dohoda mezi Vietnamem a Francouzi z roku 1954 zemi rozdělila na dvě zóny, z nichž sever pod vedením Ho Či Minha se vydal komunistickou cestou, zatímco jih podporovaly USA. Vedle krvavé Vietnamské války, která vypukla v 60. letech a v níž bojovaly statisíce amerických vojáků, přišla další zkouška - konflikt s kambodžskýmy Rudými Khméry. V roce 1976 se severní a jižní část Vietnamu spojily v jednotný stát.

 

Hoi An a jeho horší zákoutí, VietnamHoi An a jeho horší zákoutí, Vietnam

Nejhorší stav dopravní situace je v Hanoi, kde jízda v protisměru na dálnici s připevněnou šesti metrovou trubkou není žádná raritka. Časem si však možná zvyknete a bude se řítit po silnicích stejně rychle a obratně jako domorodci. Pokud si přece jenom nezvyknete, musíte sáhnout hloubš do kapsy a využít ostatních dopravních služeb, které však hravě seženete v jakémkoli hotelu, či turistických centrech.

Jedna věc je jezdit a druhá, mít podle čeho jezdit. V průvodcích jsou k dispozici sice mapky všech druhů, jsou spíše orientační a v terénu jsme nejednou museli dát na smysl pro orientaci a odhad vzdálenosti, protože cesty bývaly rozmanitější než na mapce. Snaha koupit dobrou mapu je tedy stejně marná jako doufat, že největší jeskyně Vietnamu budou dobře značené. Jediné užitečné informace, město a vzdálenost, jsou napsány na kamenných patnících u silnice. Ostatní informace budete muset vypáčit z místních. Ale nebojte. V hodně navštěvovaných turistických zónách stačí jenom vyslovit název místa a okamžitě dostanete požadovaný směr. V méně profláknutých místech je to složitější a párkrát se nám stalo, že i přes usilovné hledání a hodiny kroužení, jsme danou věc nenašli. Cestování na vlastní pěst má jednu pro mě nejdůležitější výhodu. Pokud si přivstanete a najdete místo dostatečně brzy, nemusíte potkat v areálu jediného člověka a můžete se sami ponořit do jedinečné atmosféry. Ovšem pokud se spolehnete na cestovní kanceláře, veřte tomu, že nebudete ani zdaleka sami.

Potraviny na opravdové Vietnamské tržnici v Hanoi, VietnamPotraviny na opravdové Vietnamské tržnici v Hanoi, Vietnam

Jídlo a pití

Co se týče jídla a pití, nemusíte mít starosti. I v tom nejodlehlejším místě jsme sehnali vodu, colu, různé ovoce a pečivo. Tyhle čtyři věci seženete v drtivé většině v celém Vietnamu. Ve vesnicích a malinkých městech najdete místní jídelny a ve velkých městech i restaurace. Na cizince jsou některá města dobře připravena a nabízejí nám velmi známá jídla jako smažák a špagetky. Ale pozor. Jsou i místa, kde budete muset vybírat z menu psané jenom vietnamsky. Proto je dobré naučit se alespoň jídla, která dokážete sníst. Pokud se bojíte, že budete jíst psy, krysy apod., není se čeho obávat. Na trhu sice narazíte na psí maso, ale je to převážně pro domácí potřebu. V žádné jídelně jsme se nesetkali s nabídkou pečeného hafíka. Pokud se vám nepoštěstí být na domorodé hostině a pochutnávat si na krvi s kousky mozku a arašídy (není to moc dobré).

Pokud nechcete utratit příliš peněz a podpořit tak domácí prodavače, je dobré připravit se na tvrdé smlouvání. Smlouvá se o všechno a všude. Vyjímka je zboží, kde je již cena uvedena. Zbytek zboží má takovou cenu, kterou jste ochotni za něj dát. Cena se dá srazit až na dvě třetiny původní. Dejte však pozor, ať nenasadíte příliš nízko. Urazíte tak prodavače a můžete se zaplést do nepříjemné situace.

 

Ostrov Cat Ba, VietnamOstrov Cat Ba, Vietnam

Pobřeží Halong Bay, VietnamPobřeží Halong Bay, Vietnam

Hra barev, VietnamHra barev, Vietnam

 

 

 

 

 

 

 

Asi poslední, pro někoho zásadní věc, je obrnit se proti davům Vietnamců, nabízející všemožné věcičky. Po prvních krůčcích z autobusu, budete obklopeni mototaxíky nabízející   "zaručeně nejlevnější" dopravu kamkoli. Druhá vlna jsou holeliéři a  pokud se vydáte na trh, bude se vám o tom i zdát . Neustálé odmítání mi nedělalo větší potíže, ale po měsící jsme toho měli opravdu plné zuby. A popravdě řečeno odolat některým nabídkám je v celku nemožné :).


Přes všechny nástrahy a starosti, čekající na vás po příletu do Vietnamu, nebudete litovat. Tento stát má i přes svojí válečnou historii a neradostný vládnoucí režim určitě co nabídnout jak z přírodních krás tak i historických památek. A spolu s přijatelným peněžním rozpočtem je to ideální start pro cestování po Asii.

Procházka po okolí Mui Ne nabízí spostu krásné přírody, VietnamProcházka po okolí Mui Ne nabízí spostu krásné přírody, Vietnam



Patrik Bay pracuje ve stavební firmě, ve volném čase je jeho největším koníčkem sport. Hraje volejbal a chodí aktivně po horách. Cesta do Vietnamu patří k jeho prvním exotickým cestovatelským zážitkům.


27.11.2011, Patrik Bay


Diskuse


kitty
kitty
Zajímavé postřehy. Když člověk vidí Vietnamce u nás, tak si jen těžko představí, jaký život a zvyky mají doma ...
31. 01. 2011, 19:18:25
Patrik Bay
Patrik Bay
Díky za reakci na článek, je pravda, že po příletu do Čech jsem se koukal na Vietnamce u nás jiným očkem než dříve. To, co tady nechápeme, je u nich naprosto normální. Člověk by měl napřed nahlédnout do kultury toho či onoho národu, než ho začne hodnotit.
05. 02. 2011, 19:59:01
Jarda
Jarda
Ve Vietnamu jsem byl v roce 2009. Byla to moje první cesta mimo Evropu. Je to nádherná země s krásnou přírodou, milými, neuvěřitelně pracovitými a ochotnými lidmi. Vietnamci kteří jsou u nás svou prací často živí celé rodiny u nich doma. Cestu do Vietnamu vřele doporučuji. Jen je třeba spěchat. Resorty pro bohaté rusy a turisty z USA tady rostou jako houby po dešti a všudypřítomná komercionalizace určitě zanedlouho tuhle zemi zařadí mezi turistické velmoci jako je Thajsko a pod. Pro cestování s batohem na zádech bude čím dál tím míň místa a vzestup cen na sebe nenechá dlouho čekat...
12. 03. 2011, 18:18:21
Jarda
Jarda
Ve Vietnamu jsem byl v roce 2009. Byla to moje první cesta mimo Evropu. Je to nádherná země s krásnou přírodou, milými, neuvěřitelně pracovitými a ochotnými lidmi. Vietnamci kteří jsou u nás svou prací často živí celé rodiny u nich doma. Cestu do Vietnamu vřele doporučuji. Jen je třeba spěchat. Resorty pro bohaté rusy a turisty z USA tady rostou jako houby po dešti a všudypřítomná komercionalizace určitě zanedlouho tuhle zemi zařadí mezi turistické velmoci jako je Thajsko a pod. Pro cestování s batohem na zádech bude čím dál tím míň místa a vzestup cen na sebe nenechá dlouho čekat...
12. 03. 2011, 18:18:43
Možná jen jedna malá poznámka. Motorku vám sice půjčí, ale pozor. Toto se týká pouze turistických míst, za přimhouření oka úředníka. Všude jinde je zákaz půjčování motorek (ze zákona) dodržován. Oni Vám ji sice možná i tam po určitém přemlouvání moto nakonec půjčí(peníze jsou peníze), ale o mnoho dráž, jak správně napsal autor článku. Nicméně největší problém nastane v momentu, kdy se něco stane (a to je ve Vietnamu rychlejší než cokoliv jiného). Poté nastává veliký problém, který se při velkém štěstí povede vyřešit pouze za poměrně značný obnos peněz. Za poslední rok jsem lidem z ČR a Slovenska pomáhal řešit 3 případy, kdy došlo k havárii a v jednom případě ke sražení ženy na kole. V posledním případě to po velkých bojích spravila částka 1000USD. Proto radím opatrnost, případně záštitu někoho, kdo vietnamský ŘP vlastní. Neznalost AJ policistů, a dopravní chaos je jedna věc, a zákon druhá. Ten hovoří jasně - žádné jiné, než vietnamské řidičské oprávnění se zde neakceptuje. Nechci nikoho strašit, pouze informuji, a uvádím věci trochu na pravou míru. Přeci jenom ve Vietnamu má policie právo pomyslné nedotknutelnosti, kterou dá člověku v daný okamžik nekompromisně najevo. Vím o čem mluvím, již nějaký ten pátek ve Vietnamu žiji... ahoj Jirka www.vietnamtravel.cz
01. 07. 2011, 04:04:24
Markoff
Markoff
co ja viem, nikoho som nemusel prehovarat, musel som nanajvys zjednavat cenu aby dali normalnu, bezne cudzinci cestuju na motorkach kolecko VN/KH/LA a nemaju ziadne zasadne problemy, cestou som minul x policajtov ktori ma mali tak ako vsade v SEA (okrem Indonezie) na haku, este som sa ich schvalne siel spytat nieco lebo ma zaujimalo ci to nevyuziju ku kontrole ale mali to aj tak na haku, takze by som pred jazdenim na motorke vo VN ludi urcite nestrasil ked sa nieco stane je to problem vsade na svete a v Azii je to skor riesitelne pomerne jednoducho pomerne malym obnosom oproti zapadu kde to cloveka moze dostat do lochu samozrejme ak niekto znici motorku tak moze cakat ze ho to bude stat slusne prachy, od toho su opravovne resp. vietnam ma beztak nizke ceny motoriek, hlavne ak pozicaju nejaky cinsky sunt co stoji cistonovy nejakych 300-400USD prechadzanie cez cestu suhlasim ze je zo SEA vo VN kvoli obrovskemu mnozstvu motoriek na cestach asi najkomplikovanejsie v Azii ked sa vali prud motoriek je to predsa len ine prejst ako pomedzi par pruhov aut Markoff www.markoff.biz
03. 07. 2011, 09:25:31
Ahoj, ano ano, patrik mi mluví z duše, hlavně ta doprava ve Vietnamu je organizovaný chaos. Opravdu organizovaný. Před odjezdem mi kamarádi posílalai hrůzostrašné maily, ale přejít cestu nebo křižovatku plnou jedoucího chumlu motorek, není až tak velký problém. Zde však platí pravidlo POMALU , aby se Vám stačilo moto vyhnout. Co se týká značení, je to fakt na nic. Za celých 14 dní jsem viděla na ceduli jen 1x napsán na ceduli název města. kde jsme, jsme museli dedukovat a vyplatí se počítat km. Pokud Vám ale funguje tachometr. V MuiNe jsme měli problém najít i ten úžasný kaňon říčky - viz foto v článku. Ještě jsem nestihla napsat cestopis, ani vložit foto, ale další poznatky z května 2011 můžete najít na www.indie.nafoceno.cz Mohu poslat mailem mapku do Mramorových hor a do My Son. Měli jsme úžasného majitele půjčovny motorek. Když se nám pokazila, sedli jsme si do "zájezdní hospody", dali si to, co jsme nevěděli, co to bude (byly to grilované škeble" a za 15 min. jsme měli novou motorku. Vietnam je nádherný, nakonec jsme litovali, že jsme Jirku Z. navyužili k cestě na sever, jako Rosťa, lidé báječní, obdivuhodní, také mám jiný pohled na Vietnamce, ale musím konstatovat, že to pro mě nebyla až taková exotika, jako Indie nebo Thajsko. Ale jsem spokojená, všude v cizině. Tak neváhejte a jeďte.
01. 07. 2011, 07:45:32

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 

RSS této diskuze

CESTOVATELSKÝ TWEET

Skôr ako sa začnete zaujímať o život na iných planétach. Zamyslite sa nad životom na tejto zemi!!!!!!

NAJDI SI ČLÁNKY V OKOLÍ

Sponzorováno