HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

Nepál

Trek z Jiri do Lukly

Tento trek není po výstavbě letiště v Lukle až tolik frekventovaný, potkáte na něm poměrně málo turistů. Celá trasa může trvat 6 až 7 dnů, záleží na vaší kondici a nečekaných událostech během cesty. Vzhledem k tomu, že to budou vaše první trekkingové dny, kdy se budete seznamovat s místním prostředím a možná hledat nosiče, volíme v našem popisu trasy pomalejší tempo. Připravte se na velká stoupání a klesání, protože cestu kříží několik řek stékajících z himálajských ledovců.

1.den: Jiri (1950 m n. m.)–Shivalaya (1810 m n.m.); 3–4 hod.; 500 m stoupání, 650 m klesání
Hned za vesničkou Jiri začne cesta po krátké rovince stoupat; na jaře si povšimněte kvetoucích rododendronů. Projdete osadou Chitre a dál až do sedla Mali Danda (2440 m n. m.). Rychlé klesání přes malá osídlení v Mali vás přivede k říčce Yelung Khola, kde se nachází most. Za osadou Doban se dostanete do širšího údolí a přes visutý most nad řekou Khimti Khola vás pěšina vyvede do osady Shivalaya. Cestou se nabízejí malá občerstvení – černý čaj, coca–cola, voda a různé pochutiny. V Shivalaye najdete slušné ubytování v Trekking Guide Hotel nebo v Paradise Lodge.

2.den: Shivalaya (1950 m n. m.) – Bhandar (2200 m n. m.); 4,5–5,5 hod.; 900 m stoupání, 600 m klesání
Přes řeku Chamja Khola začnete opět stoupat, nezapomeňte pravidelně doplňovat tekutiny. Výstup vede k vesnici Sangbadanda a dál až k prašné silnici na rozcestí. Nalevo odbočuje pěšina k vesnici Thodung, kde stojí továrna na výrobu sýrů a jogurtů. Pokud vás zajímá, klidně můžete oklikou pokračovat, protože stezka se vrátí opět na hlavní trasu ve vesnici Deorali. Dál cesta vede do vesnice Khasrubas. Po překročení říčky začnete opět stoupat, minete Mahabhir (s nezbytnou čajovou přestávkou) a pokračujete až do sedla. Povšimněte si modlitebních kamenů mani s vyrytými buddhistickými nápisy, což je neklamné znamení, že jste vkročili do oblasti tibetské kultury. Vychutnejte si krásné výhledy. Pokud už byste nechtěli ztrácet výšku tak pracně nabranou, můžete se tu ubytovat, např. v Highland Sherpa Guest House. Když budete pokračovat, po pár minutách chůze se cesta rozděluje. Odbočte nalevo a prudký sestup po kamenných schodech a svahem se bude postupně mírnit kolem políček až ke gompě (klášteru) a čortenům. Na návsi v Bhandaru si můžete vybrat z několika hotýlků, například Ang Dawa Lodge nebo Shobha Hotel.

3.den: Bhandar (2200 m n. m.) – Sete (2520 m n. m.); 6–7 hod.; 650 m stoupání, 1050 m klesání
Cesta z vesnice vede kolem polí a podél řeky Ghatta Khola. Přes malý most vejděte do hustého lesa, pěšina se stáčí strmě z kopce, povšimněte si okolo sebe mohutných kapradin a mechů. Přes osídlení Baranda dojdete až do jednoho z nejnižších bodů cesty, do Tharo Khola (taky Goranda), kde překročíte říčku. Stále pokračujete podél Likhu Khola po jejím západním břehu. Řeku přejděte až po druhém visutém mostu, tak dojdete do vesnice Kenja. Je zde hodně čajoven a hotelů, zkrátka vhodná zastávka na jídlo. Z Kenji budete dlouho a vytrvale stoupat pod pražícím sluncem, naštěstí se nabízí hodně malých stinných občerstvení. Postupně cesta přestává být tak exponovaná a asi po dvou hodinách výstupu dojdete do Chimbu a k rozcestí. Doleva se nabízí alternativní odbočka přes šerpskou vesnici Sagar. Pokud hledáte místo bez turistů, budete příjemně překvapeni klidnou atmosférou. Na požádání vás místní u sebe nechají přespat. Pokud od Chimbu z rozcestí půjdete doprava, dorazíte časem až do Sete s krásným výhledem a ubytovacími možnostmi, např. Sherpa Guide Lodge nebo Solo Khumbu New Sky Lodge.

4.den: Sete (2520 m n. m.) – Junbesi (2600 m n. m.); 6–7 hod.; 1280 m stoupání, 1220 m klesání

Ráno se pořádně napijte a připravte se na další, místy prudké, místy povlovné stoupání až na samotný vrchol Lamjura Bhanjyang (3530 m). Cestou nepotkáte žádnou vesnici. Dubový les se změní postupně na jehličnatý a asi po hodině chůze nad Sete se k pěšině znovu připojí alternativní odbočka přes Sagar (viz předchozí den). Stezka se dál bude zvedat, jehličnany ustoupí rododendronům a les postupně přejde do mlžného horského lesa – pokroucené rododendrony, magnólie a břízy budou pokryty závoji lišejníků.

Jaro je zde krásné právě díky kvetoucím rododendronům v bílých, růžových a rudých barvách. Les poskytuje domov mnoha různým druhům ptáků. Pokračujte přes Gyom k modlitebním kamenům, přes občasné čajovny až do sedla. Obvykle tady fouká vítr a Nepálci zde pověsili modlitební praporky a postavili kamenné mužíky. Ze sedla budete prudce klesat kluzkou lesní cestou až na zelenou louku. Mírné klesání otevřenou krajinou vás dovede do malé osady Tragdobuk. Okolo nabarveného modlitebního kamene mani dojdete ke krásné  vyhlídce nad Junbesi. Povšimněte si hory tyčící se na severu – je to Numbur (6959 m). Máte na vybranou: buď se dát horní stezkou, která vede do zajímavého kláštera nebo přímou stezkou dolů do Junbesi. Než se ubytujete, bude lepší se nejprve porozhlédnout po mnoha nabízených lodžích, aby vše bylo podle vašich představ. Můžeme zmínit třeba Junbesi Guest House, Ang Chopa Lodge nebo Apple Garden Guest House.
Pokud vás zajímá tibetská kultura, neměli byste si nechat ujít návštěvu kláštera Thubten Chholing. U gompy v Junbesi se dejte odbočkou proti proudu říčky Junbesi Khola. Po asi 90 minutách chůze dojdete do kláštera ležícího ve výšce 3000 m n. m. Pozor na neuvázané psy. Původní zakladatelé přišli z Tibetu z klášteru Rongbuk.

5.den: Junbesi (2520 m n. m.) – Nuntala (2220 m m. n.); 6–7 hod.; 900 m stoupání, 1250 m klesání
Přejděte přes řeku Junbesi Khola až dojdete na rozcestí. Doprava vede cesta do Phaphlu s alternativní variantou leteckého spojení do Kathmandu. Pokračujte vlevo do kopce, kde cesta stoupá lesy takřka až na hřeben, na pastviny. Ve vesnici Khurtang je povinná zastávka na občerstvení a fotografování (v případě dobré viditelnosti). Nabízí se odtud pohled na Mt. Everest, Thamserku, Kangtegu, Kusum Kangaru a Mera Peak. Dále na sever za Salungem dojdete k mostu přes řeku Ringmo Khola. V následující vesnici budete mít určitě příležitost si ochutnat něco z místního ovoce – jablek, meruněk a broskví ať už v čerstvém či v sušeném stavu. Pokračujte dál a dejte si pozor na odbočku mířící přímo na sever – tato cesta vede do neobydlených končin. Správná pěšina pokračuje nahoru do kopce přes čajovnu až do průsmyku, označeného velikým čortenem. Pod sedlem se rozkládá impozantní buddhistický klášter. Příjemnou chůzí lesem dojdete k polím a posléze k vesnici Nuntala (Manidingma). Funguje zde poměrně dost ubytoven, například Khumbu Guest House, Shangri La Guest House nebo Himalayan Trekker Lodge.

Diskuse

Zdravím, nešel někdo trek z Jiri do Lukly např. minulý rok? Máte nějaké aktuální info o tom kolik nyní vybírají Maoisté? Chystáme se na tuto trasu začátkem dubna takže se hodí jakékoli info. Děkuji.
27. 03. 2015, 12:01:10
Libor
Maoisti už snad nevybírají nikde a tam nevybírali asi ani dříve. V Shivalayi můžou vybírat za průchod nějakým parkem, který tam údajně je poblíž. Lepší je se v té budově hned za řekou nezastavovat (byl tam nějaký nápis). Já jsem to šel opačně v říjnu 2013 a někdo mi to říkal předem. Jiní o tom nevěděli, protože se tam nezastavili.
27. 03. 2015, 13:13:04
stovi

Nemáte někdo informace jestli už se začala stavět silnice z Jiri do Surke?

15. 02. 2016, 08:37:13
Libor

Jestli se ptáš kvůli možnému narušení treku při výstavbě podobně jako u Annapuren, tak ze Shivalayi to bylo už v roce 2013 prohrnuté buldozerem až téměř po obec Kenja, byť spíše nesjízdné (dnes asi sjízdné pro teréňák až po Bhandar), ale vede to dál od treku. I na průsmyk Lamjura to bude muset vést jinudy, ale dál už by mohla budoucí výstavba vadit. Jinak jestli plánuješ jet autobusem po nové silnici, tak to bude trvat ještě hodně dlouho. Už v roce 2013 (spíš ještě dříve) vedla nevyasfaltovaná silnice až do Shivalayi a jezdil tam asi 1 autobusový spoj denně mimo deštivější část roku, ale stejně většina lidí (z těch co neletěli do Lukly) chodila pěšky už z Jiri. Myslím, že většina lidí bude mít dost jízdy autobusem z Káthmándú už v Jiri nebo v Shivalayi a raději si tam vystoupí a zbytek dojde pěšky (a to i tehdy až bude silnice hotová).

15. 02. 2016, 15:21:34

RSS této diskuze

CESTOVATELSKÝ TWEET

Každá krajina má své kouzlo.