RECENZE: Cestuj a pracuj nebo pracuj i cestuj, jde to, ale rozhodně to není job pro plážové povaleče

Kniha Travel Jobs Petra Nováka a Matouše Vinše je plná rad i odkazů na skvělé kurzy. Digitální nomádství sice otevírá svět, ale je za ním i spousty dřiny a probdělých nocí.

„Ne peníze nerostou na stromech (internetu) jen tak samy od sebe. Tečka. Až vám někdo bude tvrdit, že vás „jen za 10 tisíc“ naučí, jak zázračně zbohatnout, utíkejte. Hodně rychle a hodně daleko,“ píše se v knize Travel Jobs o digitálních produktech a vlastně nejenom o nich. Práci na dálku je sice možné dělat z pláže, není to ale nic pro plážové povaleče.

Tato informace se line celou knihou a je explicitně uváděna nebo vychází ze zkušeností lidí, kteří pracují „sami na sebe“. Osobní zkušenosti jsou jedním z hlavních kladů knihy Travel Jobs a oba autoři z nich značně čerpají i vycházejí. Občas to až působí (a osobně bych se tomu ani nedivil), jako kdyby Petr s Matoušem osobně znali alespoň jednoho úspěšného kandidáta na každou profesi, o které v knize referují.

Seznam profesí je ale jen jednou částí knihy. Skoro každý „job“ (nebo dovednost či znalost) doprovází řada odkazů na kvalitní kurzy i lektory, kteří jsou specialisty ve svém oboru a dané informace dokáží předat dalším lidem. QR kódy (nebo odkazy v elektronické verzi) v knize pak usnadňují přístup k blogům, knihám, webovým stránkám nebo přímo na dané lektory. Mnohé kurzy mají oba autoři za sebou a tak doporučují to, co si vyzkoušeli na vlastní kůže.

Travel JobsTravel Jobs

Celá kniha působí komplexním a uceleným dojmem, dokáže tak dát každému zájemci o digitální nomádství (nebo jen o možnost pár týdnů ročně dělat mimo svoji kancelář) dobrý základ pro uskutečnění svého plánu. Těm, kteří takto již žijí a pracují, zase pomáhá rozšířit obzory a možnosti jejich podnikání.

Knize by bylo možné vytknout dvě určité nepřesnosti, pokud bych to tak nazval. První z nich je určitá naivita, s kterou oba autoři popisují lehkost získání práce nebo zakázek v určitých oblastech (uživit se v dnešní době jako fotograf nebo redaktor nepatří rozhodně mezi nejlehčí). A za druhé je kniha určena spíše mladším lidem, kteří nemají žádné závazky a nemusí řešit starosti „dospělých“.

Oba tyto drobné nedostatky však vyvažuje něco jiného, většího a důležitějšího. Určitě existuje mnohem více zaměstnání, které se dají vykonávat na cestách nebo z domova, a určitě by šlo vymyslet hodně zajímavých atrakcí, za které jsou lidé schopni platit. Z mého pohledu je pro čtenářeknihy Travel Jobs nejzásadnějším sděli vlastně prosté: Jde to a né, že ne!

Matouš a Petr na stránkách knihy jasně ukazují, že pokud člověk chce, tak si svoji cestu k digitálnímu nomádství, nebo jenom k vysněné práci na volné noze, může prošlapat. A nejenom, že tuto cestu vytyčují, ale dávají také kvalitní instrukce k tomu, jak z ní nesejít.

Jirka Kalát se za posledních několik let podíval po všelijakých místech světa, externě pracoval pro různé noviny i časopisy a přednášel na nejednom místě. Jeho boty stály na půdě Spojených států amerických (zvláště dlouho pak na Aljašce), Guatemaly, Mexika, Turecka, Íránu, Laosu, Gruzie i Nového Zélandu. Několik měsíců se mu poštěstilo žít v Estonsku a rok ve Svaté zemi. V každém státě či městě se vždy zajímá o obyčejné lidi, jejich zvyky a životy. Jeho prvním úkolem je vždy poznat zemi, kudy prochází a pochopit lidi, které potkává. Je také ředitelem cestovatelského festivalu Na@Na.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace