HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Přispějte na jedinečnou arktickou expedici a boj proti znečištění

Přispějte na jedinečnou arktickou expedici a boj proti znečištění

Špicberky jsou pro mnohé synonymem polárních dobrodružství. Nejsevernější trvale osídlené místo světa, nespočet ledovců a ještě větší počet ledních medvědů, kterých zde vlastně žije více než lidí. Zároveň jsou však také místem, kde se v plné síle ukazuje vliv globální změny klimatu a jehož křehký ekosystém je citlivý na jakékoliv znečištění.

Pomozte nám uskutečnit námořní expedici s cílem obeplout tento kout světa a získanou publicitu využít k boji proti znečištění írody plasty.

Proč tato expedice

Již 10 let se jako kapitán plavím na plachetnicích po mořích a oceánech, které obklopují Evropu. Během plaveb jsem se snažil posádkám ukázat, jak se dá v moderním světě cestovat způsobem, který by byl šetrnější k přírodě. Snažil jsem se je vést k ekologičtějšímu přístupu k životu a zamyšlení, jak své chování tímto směrem přizpůsobit.

Během té doby jsem však také sledoval čím dál tím větší míru znečištění těchto moří. Ačkoliv jsme se z každé výpravy snažili dovézt zpět do přístavu odpadky, které jsme na moři našli, byla to sisyfovská práce. Dovezete jeden pytel odpadků, ale pak se vylodíte na domněle opuštěném ostrově, kde najdete odpadků plnou zátoku.

Došlo mi, že dovézt jeden odpadek, je nic, ve srovnání se změnou myšlení, byť i jen jednoho člověka. A že je to nic v porovnání se změnou myšlení celé jedné společnosti. Proto jsem se rozhodl, že se o něco takového pokusíme ve větším měřítku. Uspořádáním expedice do Arktidy s cílem doplout a následně jako první česká posádka obeplout v laminátové plachetnici Špicberky, přičemž bychom po celou dobu měřili koncentraci mikroplastů v moři a upozornili na jejich nebezpečnost.

Vyplouváme

První etapa expedice započala 10. května v dánské Kodani, kde je domovský přístav naší expediční lodě jménem „Midnight Blue“. Odtud ji během 2000 km dlouhé plavby postupně Baltským, Severním a Norským mořem posouváme (v době psaní tohoto článku se zrovna chystáme vyplout z norského Bergenu) na úroveň 70. stupně severní šířky, do města Tromso.

Zde se připojí zbytek expediční posádky, opustíme bezpečí norského pobřeží a vydáme se vstříc několikadenní nonstop plavbě Severním ledovým oceánem směr Špicberky. Následně proplujeme kolem západního pobřeží Špicberků do města Longyearbyen. Zde dobereme zásoby, aktualizujeme předpověď, a pokud stav ledových polí na východní straně souostroví a předpověď počasí dovolí, pokusíme se o obeplutí celého archipelagu Západních Špicberků. S návratem zpět do Tromso a následně opět do Kodaně.

Kromě upozornění na rychlý úbytek zaledněníArktidy vlivem globálního oteplování, přičemž od roku 2010 je každý rok rekordní, co se výše roční průměrné teploty týče a v některých měsících byly v okolí Longyearbyen naměřeny průměrné teploty dokonce až o 12–14 ° C vyšší než činil dlouhodobý průměr, bychom chtěli publicitu expedice (lidé prostě mají rádi nejrůznější NEJ a rekordy) zužitkovat k přivedení pozornosti ke stěžejní části expedice.

Tou bude provádění měření koncentrace mikroplastů ve zdejší mořské vodě a upozornění na potřebu zamyslet se nad stávajícím používáním plastů. Mikroplasty jsou malé částečky vzniklé působením mechanické eroze, eroze slanou vodou a UV zářením z velkých plastů.

Plasty jako takové jsou velmi houževnaté a (v závislosti na druhu plastu) taky nerozložitelné. Doba rozkladu se u některých typů udává až ve stovkách let. Po tu dobu však nezůstávají vcelku, ale erodují na menší a menší částečky. Často až na velikost několika mikrometrů. Jako takové se pak dostávají do celého potravního řetězce mořských živočichů. A skrze rybolov ovlivňují také člověka.

Zatímco velké kusy plastu se dají detekovat velmi snadno a často jsou vyvrženy na břeh, kde je lze sebrat, s mikroplasty je to horší. Díky malé velikosti a lehkosti je snadno mořské proudy transportují a dostanou se tak prakticky všude. U Špicberků navíc končí Golfský proud, který na své trase od Amerických břehů obtekl celou Evropu a vše, co po cestě nasbírá, donese přímo sem. Včetně mikroplastů.

Chceme lidem ukázat, že to, jak se chováme ve svých domovech, má dopad i tisíce kilometrů daleko. Věděli jste například, že průměrná doba užití mikrotenového sáčku, ve kterém si donesete domů třeba rohlíky, je jen 12 minut a pak skončí v odpadcích?

Proč crowdfunding

Celou expedici jsme od začátku koncipovali jako soukromý projekt a hradili ji výhradně z vlastních zdrojů. Od začátku jsme také věděli, že expedice bude velmi finančně náročná. Především pro mě a moji partnerku, se kterou neseme celé břímě organizace již dva roky. Nechodíme na pivo, do kina a hlavním dopravním prostředkem je nám kolo. Ale v jistém okamžiku jsme začali cítit, že i tak na to vlastními silami stačit nebudeme.

Ze zdravotních důvodů nám vypadli dva členové expedice, kteří se na organizaci finančně spolupodíleli. A nám nezbylo, než začít hledat podporu jinde. Rozhodli jsme se začít oslovovat nejrůznější firmy a společnosti, které by mohly mít zájem podpořit ekologicky zaměřený projekt. Většina námi oslovených společností však odmítlo.

S vědomím toho, že chceme projektem propagovat ochranu írody a ekologické smýšlení mezi lidmi a že tak děláme věc, která je důležitá pro všechny, nás tento fakt docela zaskočil a poněkud jsme začali propadat skepsi. Nakonec nám však okolí poradilo, obrátit se na samotné lidi a zjistit, jak moc česká společnost při svém rozhodování vůbec otázku ochrany přírody a nutnosti boje proti odpadu a znečištění akcentuje.

Odhadli jsme, že kdyby se našlo jen 1000 lidí, kteří by přispěli minimální částkou 80 Kč (což je „jedno kafe v kavárně“), pokrylo by to velkou část zbylých nákladů expedice. Postavili jsem si to proto jako lakmusový papírek, jak moc lidé v české republice doceňují ekologii. Včetně té za prahem vlastního domu.

Pokud mohou finanční prostředky na expedice vybrat trabanty a jiné dopravní prostředky, které jsou ekologicky za hranou únosnosti a účelem těchto expedice je jen samotná cesta, může něco takového dokázat i životnímu prostředí mnohem přívětivější plachetnice s ekologickým pozadím expedice?

Všichni jsme cestovatelé. Máme rádi objevování nedotčených koutů přírody, kde máme pocit, že jsme svůj otisk boty zanechali jako první. Proto prosíme, pomozte nám i vy v boji proti tomu, aby nás nepředběhl nějaký kousek plastu. Pomozte nám změnit uvažování lidí.

Stejně jako se malé kapky nakonec slijí ve velký oceán, tak i každá podpora, byť sebemenší, může mít velký dopad. Podpořit nás můžete na www.startovac.cz/projekty/na-plachty-do-arktidy. Za každou částku, budeme velmi rádi. Kromě dobrého pocitu se vám rádi odvděčíme také některou z crowdfundingových odměn.

Více informací o expedici naleznete na www.serenityexplorers.com nebo www.facebook.com/serenityexplorers.

Tomáš Brázdil pluje po mořích jako kapitán již více než 10 let. Je držitelem titulu Yachtmaster udělované britskou Královskou asociací jachtingu. Kromě Středozemí se plavil Atlantikem, Severním mořem a vloni dovedl plachetnici z dánské Kodaně za polární kruh na sever Norska a zpět. Mimo jachtingu se zaměřuje také na vedení lidí k udržitelnému cestování a ekologii.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: