Druhá část výpovědi ženy, která přežila pád v Himálajích: zlomené obratle a problémy s pojišťovnou

Druhá část výpovědi ženy, která přežila pád v Himálajích: zlomené obratle a problémy s pojišťovnou

Horor třicetimetrovým pádem teprve začíná. Radka tráví dlouhé týdny v nepálské nemocnici a bojuje nejen se zraněními, ale i s neprofesionálním přístupem pojišťovny!

Během pár sekund po mém naložení do vrtulníku, vzlétáme. Krásné výhledy z nebeské výšky jsem si již nevychutnávala. Složená pod zadním sedadlem jsem totiž nevnímala svět. Pouze kamarád Prakesh, manažer z hotelu se chopil role dokumentaristy a mým kompaktem mi udělal dokonalou sbírku portrétů. Prý jsem ho o to ve vrtulníku sama požádala. Já, která se fotím velmi nerada! Jasná známka, že mozek již pracoval ve zcela jiných obrátkách.

Zbytek dne a ten následující mohu přiblížit jen na základě vyprávění jiných. Po přibližně hodinovém letu, přistáváme na káthmándském letišti. Žádný heliport u nemocnic není, překlad do sanity, tentokrát již na lehátku a další skoro hodinová jízda do mezinárodní nemocnice. Cesta samý výmol, prodírání se provozem, sice s houkačkou, ale ostatní účastníci provozu stejně nemají kam uhnout.

Přečtěte si taky první část příběhu o drsném pádu a transportu.

V nemocnici následovala rychlá očista, krve a bláta jsem měla na sobě slušnou slupku. Doktorovi Pravinovi Nepálovi se tento den nečekaně služba protáhla. Po změření tlaku i vizuálním shlédnutí kostatoval, že je třeba odborné péče, bylo nutné doplnit tekutiny, kapačku hlídal sám tři hodiny, prý můj stav nebyl moc dobrý. Tlak velmi nízký. K operaci se ten den již nedostal, pouze radiolog udělal potřebné rentgeny, CT a vyšetření. Jak se zjistilo později, CT nebylo uděláno důsledně, což  pro mě mohlo mít fatální následky.

Původně zjištěná zranění

Tříštivá zlomenina pravého ramene, kloubní zlomenina levého zápěstí, jedna zlomenina páteře, tekutina v hrudníku, ale ne v příliš nebezpečném množství. Množství podlitin a škrábanců po celém od dlouhých trnů. To jsou prvně zjištěná zranění.

Rameno a zápěstí bylo odoperováno ráno 23. dubna 2012. Zpevněná titanovými hřeby a šrouby jsem byla uložena na jednotce podobné naši JIP. Rameno byla práce pro milovníky skládaček. Poskládat všechny kůstky a zpevnit je bylo hodně náročné puzzle. Za tři hodiny jsem měla rameno rekonstruované přibližně do původní podoby.

Probírám se na lůžku, nejsem ještě schopna vnímat, kde a proč jsem, natož svůj zdravotní stav. Zareaguji až, když mě chtějí kamsi přesunout, slyším uklidňující hlas, že mě převezou na samostatný pokoj. Moje bdění bylo zřejmě velmi krátké, ponořuji se opět do spánku, narkóza, únava a utěšující léky působí spolehlivě.

Další probuzení následovalo až druhý den na mém pokoji, kde jsem sama. První pohled zachytil zvednutou nohu a napíchnutou kapačku, zavázané rameno upevněné k tělu, dlahu na levé ruce. Zkouším se pohnout, cítím prsty u rukou i u nohou, zády neposunu ani o centimetr, jsem jakoby přikovaná k posteli. Jen matně tuším, že se něco stalo, ale děj mi uniká.

Myslím jen na návrat do hor

Opět upadám do spánku a probouzím se až při návštěvě kamaráda Prakeshe, který mi popisuje, co se stalo a později mi doktor Pravin Nepál oznamuje rozsah zranění. Tváří se optimisticky a já i přes nehybnost nemám pocit, že je to vážné. Zajímám se, kdy se budu moci vrátit do hor. Jeho odpověď že za půl roku mi nepřijde tak špatná, i když tajně doufám, že to bude dříve. Netuším, že oba dva nevíme o skutečném rozsahu zranění a následných komplikacích.

Nicméně pozitivní myšlení je to co přesně potřebuji. Uklidňuje mě, že zhruba za pět dní mě zkusí postavit na nohy a zároveň mě těší zjištění, že moje skupinka s nepálským průvodcem pokračuje v treku a moje nehoda nijak vážně neovlivnila chod skupiny.

Začíná pro mě něco, co jsem nikdy nezažila, absolutní bezmocnost, nepohnu se, dosáhnu pravou rukou jen na to, co mám těsně vedle sebe. Zvonek na sestry nefunguje, každá mi dává číslo svého mobilu a já jen prozváním, když něco potřebuji. Bohužel se mi často mobil v posteli dostane mimo můj dosah a některé noci, kdy potřebuji poposunout, jsou nekonečné. Jsem sice na nadstandardním a v podstatě luxusním pokoji s toaletou i sprchou, což opravu nemohu využít. Bohužel matrace v posteli jsou hodně nepohodlné a lehké proleženiny se hlásí.

Podstupuji zkoušku výdrže a trpělivosti. Personál je milý a snaživý. Strava není součástí nepálských nemocnic, rodina či přátelé musí pacienta nasytit, ale z tohoto důvodu zde funguje nemocniční restaurace, objednává se telefonicky z pokoje. Sestry mi jídlo ochotně objednávají a pomáhají i nakrmit.

Kamarád Prakesh má totiž problémy se do nemocnice dostat, jelikož v Nepálu právě graduje politické napětí. V tyto dny měla být schválena ústava, nestalo se tak a všechny nepálské strany postupně stávkují. Proč a za co nikdo neví. Nicméně do ulic postupně vyráží všechny a je jich asi 36 a každodenně zablokují město. Vše se zastavilo, obchody zavřené, doprava nefunguje, zátarasy a zácpy a vše ztěžuje občas rozvášněný dav. Ne zrovna ideální podmínky na jízdu na motocyklu do šest kilometrů vzdálené nemocnice.

První komunikace s pojišťovnou

Vzhledem ke skutečnosti, že ležím v mezinárodní nemocnici, je zde vše na výrazně vyšší úrovni než ve státní. Lékař ke mně chodí na kontrolu 2x denně, sestry dost často nakukují i samy od sebe, zda něco nepotřebuji. Nečekaně se zde objevují kamarádi, o kterých ani nevím, že jsou touto dobou v Nepálu, ale tamtamy fungují spolehlivě a o mé hospitalizaci za chvíli ví snad každý známý. Samozřejmě i díky internetu, počítač mi přinesl Prakesh i připojení přes flashku doladil, nemocniční wifi totiž nefungovala.

Napsat krátkou zprávu na počítači byl slušný výkon, při mém přikování na postel a znehybněných pažích. Mezitím mě kontaktovala i pojišťovna. Pojištění jsem měla sjednané u ČHS, která má smlouvu s Uniqou. Z počátku jsem měla z jejich jednání výborný pocit, zavolala osobně i lékařka, která slíbila být v kontaktu s primářem traumatologie s tím, že s ním bude konzultovat můj zdravotní stav a možnost transportu do České republiky. Slíbila, že vždy zavolá osobně, bohužel první výborný dojem byl vystřídán pozdějšími a velmi špatnými zkušenostmi.

Něco není v pořádku

Šestý den od operace se mě sestry pokusily posadit a postavit na nohy. Ostrá bolest v zádech a potíže s dýcháním okamžitě ukončily tento pokus. To stejné se opakovalo následující den. Lékař se chtěl přesvědčit sám a další den se marný pokus opakoval. Když viděl, že opravdu nesimuluji, že moje bílá barva je důsledkem změny polohy, okamžitě mě poslal na další CT vyšetření.

Intuitivně jsem tušila, že opravdu něco není v pořádku. Výsledky CT byly alarmující, ne jedna bezvýznamná zlomenina obratle, nýbrž zlomenin devět, z toho šestý hrudní obratel rozdrcen, další zlomeniny těl obratlů a trnových výběžku. Páteř v oblasti šestého obratlu zcela vychýlena a navíc tvořící pěkný zlom. K tomu pět zlomených žeber.

Další články Radky Tkáčikové: Víte, co dělá průvodkyně, když v Barmě ztratí 6500 USD na celý zájezd?Stopnula slona v nepálské džungli. Utekla sexuálnímu obtěžování.

Následovalo okamžité zpřísnění režimu, ležet bez hnutí a podhlavník jen lehce zvednutý. Lékař se sice tvářil optimisticky, ale dodal, že jsou ještě úlomky v nebezpečné blízkosti míchy. Když si uvědomím, že jsem s takto rozmasakrovanou páteří byla naložena do vrtulníku bez pevné podložky, vezena v sanitě na lehátku bez vakuové matrace městem se silnicemi samý výmol a 3x se mě v nemocnici snažili posadit, jímá mě hrůza ještě dnes.

Úspěšnost operace? 50 procent

Lékař mi sděluje, že mi to může odoperovat, ale upozorňuje na velkou náročnost zákroku, jelikož je nutno zpevnit první až jedenáctý obratel a odhaduje úspěšnost operace 50%. Neúspěšnost se rovná ochrnutí, riziko porušení míchy je obrovské. Bylo jasné, že návrat do hor za půl roku je nemožný, ošetřující lékař tvrdil, že za rok to možné je, ale tento názor nesdílel žádný z českých lékařů.

Po konzultaci na dálku prostřednictvím mailu s primářem traumatologie v České republice se rozhoduji pro konzervativní léčbu, dle jeho mínění je již na operaci pozdě. Netuším, že po návratu domů, se moje CT snímky stanou raritou mezi lékaři.

V té době také přišla nepálská fyzioterapeutka. Osmý den po operaci s rukou začala kroutit, tak, že mi tekly slzy z očí a bolestí jsem řvala. Což tuto na první pohled křehkou dámu nijak nezastavilo, naopak ji to motivovalo k dalším bolestivým úkonům.V televizi zrovna běžel pořad BBC o středověkém mučení a napínání na skřipec bylo výbornou kulisou našeho mučení. To jsem ještě netušila, že rehabilitace ramene nesmí být bolestivá a že každý den rehabilitace tohoto typu není cestou ke zlepšení, ale naopak cestou k destrukci.

Pojišťovna se vybarvuje…

Zástupci pojišťovny mě znovu kontaktovali, ale nebyla to dle dohody paní doktorka nýbrž pracovník asistenční služby pojišťovny. Prozřetelně jsem se ujistila, že hovory jsou nahrávány. S asistentem jsme řešila můj stav, prý vzhledem k mému stavu nemůže být o transportu řeč a já žádala další konzultaci s lékařkou, jak bylo domluveno.

Od té doby byla s pojišťovnou domluva čím dál tím horší. Jednou mi volali, že můj limit byl navýšen. Neprojevovala jsem tehdy žádné velké nadšení, jelikož dle informací jsem měla hodně vysokou částku do vyčerpání limitu. Za dva dny mě opět ujistili o navýšení limitu a já učinila chybu a nezapsala si jméno volajícího. Nepálský lékař přislíbil, že jakákoliv zdravotní dokumentace je kdykoliv k dispozici pojišťovně a lékařské zprávy jsou průběžně zasílány.

Rehabilitace pokračovalo každodenní drsnou metodou, což se nakonec ukázalo jako největší chyba léčení, jelikož fyzioterapeutka nezpevněné a nesrostlé rameno intenzívní a nevhodnou rehabilitací vykloktala z upevnění. Zástupci pojišťovny sice pravidelně volali, ale předvedli naprosto neprofesionální a neefektivní přístup. Pokaždé zavolal jiný asistent, který neměl tušení o situaci, jen čerpal z nepříliš přesných podkladů pojišťovny.

Odmítali mě spojit s lékařkou, abychom situaci někam dovedli. Bylo třeba začít řešit transport, jelikož říkali, že je nutno vleže a že na sehnání vhodné letecké společnosti s odpovídající cenou potřebují dva týdny. Zcela nelogicky mi tvrdili, že jsme pro ně nejzávažnější případ, ale s doktorkou mě odmítali spojit s tím, že řeší jiné případy. Můj argument, že když jsme nejzávažnější případ, je nutno jednat s ní, jelikož asistenti coby laici nemohou posoudit můj zdravotní stav, nebyl vyslyšen.

Nejširší nabídku průvodců a map Nepálu (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz

Chci domů!

Po čtyřech týdnech nekonstruktivních hovorů jsem začala naléhat na zařízení transportu domů, jelikož se ošetřující lékař i primář traumatologie v ČR shodli, že za 6 týdnů od úrazu je transport možný vleže i bez vakuové matrace. Zástupci pojišťovny popřeli, že mají takové informace, prý nemají nové lékařské zprávy, což byla lež, jelikož zprávy byly na pojišťovnu průběžně posílány. Navíc mohli kdykoliv kontaktovat mailem, telefonem ošetřujícího lékaře a žádat jakékoliv doplnění.

Po šesti týdnech hospitalizace jsem byla spojena s jinou lékařskou pojišťovny, která tvrdila, že můj transport je ještě příliš rizikový, ale odmítla to projednat s ošetřujícím lékařem či specialistou z Čech, kteří byli odborně na vyšší úrovni. Žádala jsem tedy zajistit transport na moje riziko, jelikož jsme neměla důvod nedůvěřovat názoru zmiňovaných lékařů. To mi umožněno nebylo, žádala jsme tedy o průběžné vyúčtování léčby.

První informace, že mi do vyčerpání limitu zbývá 200 000 Kč se za 2 hodiny změnila na informaci, že mám přečerpáno 300 000 Kč! Nastaly dohady o tom údajném navýšení limitu, jak mi bylo 2x sděleno, Tuto informaci všichni popřeli a požadavek zkontrolovat nahrávané hovory, byl zamítnut. Zároveň jsem zjistila, že pojišťovna počítá cílovou částku pojistky 1 300 000 Kč přesto, že jsme spolehlivě věděla, že byla uzavřena na 1 600 000Kč. Měla jsem totiž zdvojnásobenou částku na záchranu vrtulníkem. Tuto skutečnost potvrdila zaměstnankyně ČHS, která se mnou pojistku sjednávala, pojišťovna však trvala na tom, že částka je pouze 1 300 000Kč a odmítala ověřit tuto skutečnost ověřit u ČHS.

Vykroucení pojišťovny

Musel opět zasahovat bratranec z Čech , který po vyčerpávajících telefonech na ČHS a pojišťovnu asi po dvou hodinách dosáhl alespoň toho, že zaměstnanec ČHS zjistil, že jsem sice opravdu měla pojistku sjednanou na vyšší částku, ale do systému to zadali špatně, tudíž pojišťovna obdržela chybnou smlouvu. Nicméně neochota pojišťovny se domluvit byla zarážející. O dva dny mě čekalo další překvapení, kdy mi opět jiný asistent oznámil, že pojistka bude překročena asi o půl milionu a toto navýšení budou vymáhat po mně.

Nebyl schopen vysvětlit, jak je možné, že během tří dnů se jejich výpočet nákladů  lišil o 700 000 Kč a na dotaz, zda již zajišťují transport opět odpověděl vyhýbavě. Oznámila jsem jim, že rozhodně žádné přečerpání hradit nebudu, jelikož dle lékařů jsem již mohla být v ČR, že nebyla včas zajištěna letenka, že jsem dostávala protichůdné informace a že u případného soudu dojde na prověrku nahrávaných hovorů, které budou dostatečným důkazním materiálem, že mi asistenti lhali, překrucovali fakta, včas nezajistili letenku.

S nepálským lékařem jsem každý den řešila, zda byly všechny informace z nemocnice zaslány, potvrdil, že ano a že je plně k dispozici kdykoliv k doplnění údajů. Pojišťovna mi oznámila, že převoz bude stát 750 000 Kč, přesto že mi říkali, že cena se pohybuje okolo 500 000 Kč, pokud se zajistí včas. Nakonec i letenka, kterou někdo ze zaměstnanců zarezervoval, nebyla pojišťovnou včas potvrzena, tudíž propadla. Další odklad letu, tudíž další zbytečné náklady na hospitalizaci. Naprosto šokující přístup.

Další a další přečerpávání pojistky

Dalším spočítáním nákladů mi oznámili, že přesah pojistky je 400 000 Kč a nebyli schopni oznámit náhradní datum odletu. Nepálský lékař sdělil, že bych již mohla letět v business třídě v polosedě, čímž by se ušetřilo přibližně 500 000Kč na transport. Lékařský doprovod z Čech byl nutný v každém případě. S tím opět pojišťovna nesouhlasila.

Došlo na dlouhé telefonické dohady, stále mě odmítali spojit s někým kompetentním. Situace vygradovala sedmý týden v pátek odpoledne českého času, krátce před koncem pracovní doby pojišťovny. Služba non stop servis totiž  toto neřeší. Zástupce pojišťovny mi volal a tázal se, zda tedy já odmítám zařídit transport od pojišťovny. Okamžitě jsem tuto hru prohlédla, pokud bych přitakala, pojišťovna by se o mě více nestarala a považovala by můj případ odmítnutím převozu za uzavřený.

Odpověděla jsem, že neodmítám zařídit transport, naopak ho vyžaduji, ale že žádám převoz business třídou, aby se ušetřily náklady, ale pokud tuto variantu pojišťovna odmítá, souhlasím s transportem vleže, ale  odmítám uhradit jakoukoliv částku převyšující limit pojistky, jelikož vznikla nesprávným postupem pojišťovny.

Zástupce pojišťovny reagoval naprosto stejnou větou, kterou začal a já naprosto stejně odpověděla. Toto se opakovalo ještě 3x než jsem nikam nevedoucí hovor ukončila opakováním svého požadavku a uzavřela to tím, že k tomu již nemám co dodat, že jen očekávám jasné stanovisko pojišťovny potvrzené mailem a doporučeným dopisem domů.

Zároveň jsem sepsala delší mail obsahující jasná fakta a všechny pochybení pojišťovny s požadavkem na jasné vysvětlení jednotlivých bodů a zaslání odpovědi mailem i doporučeně domů. Asi za dvě hodiny mi zástupce pojišťovny opět volal s tím, že transport bude vleže a že po mně nikdo nebude požadovat žádné zaplacení případného navýšení. Požadovala jsem opět  toto sdělení zaslat písemně.

Boj z lůžka!

Vzhledem k mému dosti závažnému zranění, kdy jsem byla místo klidu stále stresována jsem vážně uvažovala o podání trestního oznámení na pojišťovnu.

Jako zpestření vyčerpávajících dohad s pojišťovnou jsem řešila hlučné stavební práce na oddělení, kde mi nad hlavou celý den vrčely vrtačky a ozývaly se rány kladiva. Sice mi bylo slíbeno, že práce přestanou, ale klid nastal vždy jen na pár hodin. Měla jsem telefonní čísla na několik manažerů, kteří pouze slibovali a přehazovali zodpovědnost jeden na druhého.

Během těchto dohadů jsem až do 17.6. stále ležela nehybně na lůžku, jediný posun byl v tom, že jsem se poslední týden byla schopná sama trošku posunout na posteli. 12.6. mi byly vyndány spony ze zápěstí. 17.6. byl učiněn pod dohledem lékaře pokus o postavení, dostala jsem korzet a byla jsem postavena. Dva krůčky a složila jsem se zpět na postel.

Nikdy bych nevěřila, jak svalstvo ochabne, jak je těžké se udržet na nohou pár sekund. Další dny až do mého odletu jsme pokusy opakovali, docílila jsem toho, že jsme již byla schopná bez přidržování  projít chodbu dvakrát za sebou. O to více při tomto hrozném jednání pojišťovny jsem oceňovala přístup personálu a mého lékaře, kteří byli výborní.

Cesta domů

22.6. byl zahájen transport, dva dny před tím přiletěl zdravotní doprovod, lékařka a profesionální hasič ze slovenské firmy Urgent. Let na trase Kathmandu – Abu Dhabi, Abu Dhabi – Mnichov, z Mnichova sanitou na traumatologii do Liberce.  Následovaly  vyšetření a zjištění, že rameno po razantní rehabilitaci nemůže fungovat. 4.7. nová operace, poměrně náročná vzhledem k faktu, že již uplynuly více než 2 měsíce od úrazu.

Pojišťovna zaslala odpověď na můj mail, víceméně stylem: Za něco se omlouváme, něco se nám nepodařilo ověřit, my už po vás nic nechceme a vy nechtějte nic po nás. Pro mě bylo jejich jednání obrovským zklamáním, být méně bojovná či v horším stavu po stránce psychické či s úrazem hlavy, není šance o rozumné řešení.

V Čechách jsem prodělala v říjnu další operaci na neurochirugii, jednalo se o uvolnění nervu axillaris vyživující deltový sval, který je zatím nefunkční. Tím pádem pohyb pravé ruky jen od lokte dolů. Nyní jsem v rehabilitačním ústavu a doufám, že Nepál na jaře není jen nesmyslným snem. Všichni lékaři, kteří viděli mé rtg, se shodli, že je zázrak, že chodím, že při mně stáli všichni bohové a strážní andělé. Doufám, že pod jejich ochranou budu i nadále.

Zkušenosti čtenářů

Renáta

Asi by nás všechny zajímalo, u které pojišťovny jste byla pojištěná. Nikde jsem to nevyčetla nebo přehlédla. Ale zase by Vás pak mohli žalovat, že ano. Přeci jen, jsme v Čechabsurdistánu.

Honza
Renáta:

Reaguji na vícero příspěvků v diskusi:
Dle limitu pojistné částky v textu (1,3 mio.Kč) soudím, že se jednalo o pojištění od české Uniqy http://www.horosvaz.cz/pojisteni/cestovni-pojisteni-uniqa/
Pojištění pro Rakouský Alpský Svaz (Alpenverein) zajišťuje rakouská Uniqa a rakouská Generali, a to je něco jiného. Každopádně každý kdo jede mimo EU a smluvní státy, tak by si měl kromě členství v Alpenvereinu zřídit ještě jiné komerční pojištění, a nebo si zajistit u zástupce Alpenvereinu tzv.expediční pojištění s krytím léčebných výloh do 225.000 EUR.

Leoš
Renáta:

a jinde se dočteme že tato „sovětská“ žena všepřežíjící a až do smrti nezastavitelná, píše o částce 10 000 kč za pojištění jako o vysoké.

Filip

informace tam je. pres CHS se sjednava OEAV, kde pojisteni resi pojistovna Uniqua. doted jsem se s timto pojistenim nebal… 🙁

Tomáš
Filip:

Pojištění od Alpenverein a od ČHS jsou dva rozdílné produkty. Pro ČHS zajišťuje pojištění česká pobočka Uniqy, kdežto Alpenverein je od rakouskouké Uniqy. To je diametrální rozdíl v přístupu, podmínek a plnění.

radka

ano, bylo to u Uniqua, bohužel pro cestovatele, horolezce, vysokohorské turisty je nejvhodnější z pohledu cena, co nabízí atd…pro mě byly obrovským zklamáním, ale spíše šlo o naprosto neprofesionální jednání zaměstnanců asistenční služby a neochota mě spojit s někým kompetentním – rozumným. A to se bohužel může stát i u jiných pojištoven.Ale chut je zažalovat ve mně byla dlouho, nejhorší byla ta bezmoc, kdy z nepálský postele nemůžete nic moc dělat, jen čekat až vám zavolají…

Petr
radka:

Jestli 1,300,000 nebo 1,600,000 Kč je celkem jedno, obojí je zoufale málo a dívím se že někdo soudný s takovou pojistkou je schopen vyjet do světa a ještě k tomu podnikat vysokohorskou turistiku.
Napadlo vás se podívat na to jaké pojistky se nabízejí v zahrničí kde limity plnění jsou běžně o DVA ŘÁDY (5,000,000 GBP) vyšší při srovnatelné ceně pojistného?

radka

ano, bylo to u Uniqua, bohužel pro cestovatele, horolezce, vysokohorské turisty je nejvhodnější z pohledu cena, co nabízí atd…pro mě byly obrovským zklamáním, ale spíše šlo o naprosto neprofesionální jednání zaměstnanců asistenční služby a neochota mě spojit s někým kompetentním – rozumným. A to se bohužel může stát i u jiných pojištoven.Ale chut je zažalovat ve mně byla dlouho, nejhorší byla ta bezmoc, kdy z nepálský postele nemůžete nic moc dělat, jen čekat až vám zavolají…

Honza
radka:

Radko, přeji Ti ať to vše úspěšně překonáš a do hor se zase vydáš. Honza

Tomáš

UF :-O

Belial

Bohužel s Alpenvereinem zkušenost podobná. Naštěstí jsem nepřekročil pojistné limity, ale jednání nejdříve perfektní a potom víceméně žádné.

MartinT.

A jak jste zvládla onen „výstup na Sněžku“, cca 2 měsíce po převozu do ČR, pokud správně počítám? Článek je varováním před jednáním pojišťovnou, ale nevešlo se do něj, jak se páteři podařilo „konzervativně srůst“ ? Snímek páteře vypadá děsivě…

Tonda

Radko, štěstí, že to aspoň takto dopadlo. Držím palce, ať to pořádně doléčíš a na další Tvé příběhy, teď už zase radostnější. Měj se dobře. Tonda

Tonda

Zdravím, chtěl jsem se zeptat čtenáře „Belial“, jestli by mohl trochu přiblížit svůj případ, protože mám stejné pojištění. Díky

Zuzka

Zdravím,

chci se zeptat, jaké pojištění si podle vás mám zařídit, když budu plánovat na hory mimo EU? Nemám s tím moc zkušenosti a původně jsem se chtěla u Alpenvereinu zaregistrovat, ale po tomto článku si opravdu nejsem jistá..

Díky, Z.

Tomáš Obtulovič

Dobrý den Radko,

podle toho rtg páteře jsi měla z pekla štěstí, že ještě chodíš…
Bezva popis. Krásně ukazuje, že pokud se někdo zraní v málo civilizované zemi, jakou je např. Nepál, kde je však dnes velmi dostupná záchrana helikoptérou a místní jsou schopni udělat pro organizaci vrtule mnohé, protože po zavolání vrtůlníků z hor z toho má daný místní nebo trekingová agentura procenta z nákladů… A tak se snaží… Bohužel jsou schopni jít i tak daleko, že let z hor do KTM se často maskuje jako záchranná akce a vykáže se to pojišťovně, jak jsem se dozvěděl…
Jak se oficiálně jmenuje nemocnice, kde jste ležela? Kde v KTM leží?
Osobně by mne také zajímaval účet za jednotlivé položky v nemocnici, vrtůlník, transport…
Já jsem pracoval v univeritní TUTH Teaching Hospital v sev. části KTM Maharajgunj, od r. 2004 se toho mnohé změnilo, ale v tvé nemocnici to vypadá o hodně lépe… Byli tam výborní lékaři, ale hrozná špína…
Jsem lékař ortoped, v Nepálu jsem byl opakovaně, můžeš mi prosím poslat na můj mail RTG, CT tvých úrazů? Snímky předoper. a pooper.? Dost by mne to zajímalo…
Jestli ti to nebude vadit.
Při stáži v pražské nemocnici jsem se setkal s jednou pac., které operoval nepálský lékař zlomeninu kotniku a bylo to provedeno skvěle! Jméno již nevěděla, ale že prý dlouhé roky pracoval v Rusku…

Základ je podlé mého, pokud je na to prostor, konzultace obrazové dokumentace a zdr. stavu s někým odpovědným v ČR a transport, pokud to zdr. stav dovoluje, do lepšího a bezpečnějšího zdr. zařízení… Z článku není zcela jasné, jestli se to hned po úraze dělo…

Ideální je pak nějaká osoba, která má povědomí o kvalitě lokálních zdr. zařízení… Ta však většinou nebývá lékař, který by ještě dokázal zhodnotit poranění nebožáka… Já znám v KTM několik lékařů, situaci mám tam trochu lehčí…

Nezapomínat na to, že taková nemocnice může mít skrytý zájem o oper. léčbu u nich… Je bezesporu dražší jak totožná stejně kvalitní péče v jiném zdr. zařázení v KTM.

Děkuji moc. Tomáš Obtulovič, [email protected]

Romča

Přeju autorce článku, aby se do svým milovaných hor co nejdříve vrátila…
Při čtení mi běhal mráz po zádech a ten snímek páteře je fakt hodně děsivej!!!
Takže ještě jednou … hodně zdraví a cestovatelských zážitků …
Romča

Mirka

Radka ,
Pripajam sa k ostatnym a zelam len to najlepsie a coskore uplne doliecenie. Pristup zamestancov Vasej poistovny znie uplne hrozivo a verim, ze tak ako aj mne mnohym citatelom preslo niekolko zimoriavok po tele pri citani Vasho pribehu.. Drzte sa a vela stastia!

ahoj, pokusím se odpovědět všem a děkuji za podporu.
Co se týče pojištění: težko radit, na opakované výjezdy byly nejvhodnější Alpenverain – pokud člověk jezdil často, ale na několik měsíců v kuse nebo jak jsem měla já, přes ČHS – nutno být členem.Tam se dá připojistit delší doba pobytu a může být i pro profesionální průvodce. Existuje pak i kombinace ČHS- Alpenv. nutno prostudovat. Jiné pojištovny mají třeba dobré plnění, ale z fin. důvodů jsou vhodné třeba jen na jeden výjezd.a nikde není zaručen nekomplik. průběh. Proto radím, ujsitit se, zda jsou hovory nahrávané, znát přesně podmínky a částku pojiistky, snažit se být kontaktován s lékařem pojištovny a s tím udržovat kontakt. To mi bogužel enbylo umožněno.Žádta průběžné proúčtování nákladů -čehož v mém případě nebyli schopni, viz ty nesrovnalosti.
Náklady: 700USD denní pobyt v nemocnici, 200 000Kč záchrana vrtulníkem , 4000 USD – 1let.hodina,počítejte, že to může být i x let. hodin v komplik. terénu či v případě nepřízn.počasí( já měla připojištění – tudíž na částku 600000Kč), transport domůvč. doprovodu 750 000Kč(prý lze za 500000, to tvrdila i pojištovna), operace, rehabilitaci atd se mi nepodařilo zjistit.V kontaktu s českým lékařem- primář traumat.- česká kapacita jsem byla, i ten byl rozčarován z jednání pojištovny, ta s ním měla spolupracovat, nestalo se tak. Ten právě doporučoval transport ve vakuovce a pojištovna to zamítla. Obava vzít na sebe zodpovědnost.To i chápu, ale pak s eto natahovalo naprosto zbytečně.Nemocnice – Norvic internat. hospital- na velůmi dobré úrovni, čistá, špičkový personál, operatér a ošetř. lékař Pravin nepál – studoval v Moskvě, asi nejlepší v Nepálu- viz fota.Slabá stránka je rehabilitace- nesplupracuje s lékařem, pojímají to jako cvičení, na rameno stejná sestava cviků bez ohledu na poranění, nešetrné, šílené.Tam jsou desítky let zpět, na to pozor!!!Moje rameno bylo odoperováno v rámci možností velmi dobře, ale rehabka byla destrukce. Zápěstí odoperováno a zpevněno špičkově.Hybnost asi 95%, bez jakýkoliv problémů.
Jak jsem rozchodila záda? :-)) štěstí, zízrak..slova všech lékařů, prý při mě stáli všichni bohové a strážní andělé- to říkali i ateisti:-))
Prostě a jednoduše: věřit, chodit, nepoddat se tomu…nepálský doktor ani jendou nevyslovil pcohyby, že chodit nebudu, proto jsem to ani neřešila, a když už jsme trochu chodila přišly obavy českých lékařů a zděšení, ale to už jsem měla první kroky za sebou…Dle primáře traumat. se s tímto setkal jen 1x na světovém kongresu- holt štěstí.11.8. jsem prvně udělala asi 1km okruh venku bez korzetu, do té doby jen s korzetem okolo nemocnice, 16.9. vylezla na Sněžku bez korzetu a problémů..psychika vítězí. Uff , snad jsem odpověděla na vše na co jste se ptali…

radka

ještě doplnění a omluva za překlepy a chybky v 1. odpovědi, odklikla jsem to bez přečtení..
V Kathmandu jsou 2 mezin. nemocnice, 1. vlastní či jsou tam Američani- tam vozí hlavně omrzliny, případy výšk. nemoci, je tam výborná stomatologie- Lančuk nebo tak nějak, ted nevím, kousek od Thamelu, 2. je Norvic- traumatologie, nehody…tam jsou jen Nepálci,ale je výborná.Ví, že co pojištovně naúčtují, to zaplatí, tudíž nešetří.Za 2 měsíce se z oper. lékaře i ze sester stali kamarádi a jsme stále v kontaktu.Jiné nemocnice jsou státní, úroveň nižší, ale lékaře chválím – měla jsem i vlastní zkušenost v minulosti.(že by to bylo téma na další příspěvěk?:-))
Páteř srostla tak jak je zlomená, je šejdrem a to dost, ale mícha si cestu našla:-))
ale lépe nepadat:-))pokud byste měli více dotazů, klidně zavolejte, číslo na mém webu..dohledáte:-))

radka

ještě doplnění a omluva za překlepy a chybky v 1. odpovědi, odklikla jsem to bez přečtení..
V Kathmandu jsou 2 mezin. nemocnice, 1. vlastní či jsou tam Američani- tam vozí hlavně omrzliny, případy výšk. nemoci, je tam výborná stomatologie- Lančuk nebo tak nějak, ted nevím, kousek od Thamelu, 2. je Norvic- traumatologie, nehody…tam jsou jen Nepálci,ale je výborná.Ví, že co pojištovně naúčtují, to zaplatí, tudíž nešetří.Za 2 měsíce se z oper. lékaře i ze sester stali kamarádi a jsme stále v kontaktu.Jiné nemocnice jsou státní, úroveň nižší, ale lékaře chválím – měla jsem i vlastní zkušenost v minulosti.(že by to bylo téma na další příspěvěk?:-))
Páteř srostla tak jak je zlomená, je šejdrem a to dost, ale mícha si cestu našla:-))
ale lépe nepadat:-))pokud byste měli více dotazů, klidně zavolejte, číslo na mém webu..dohledáte:-))

radka

ještě doplnění a omluva za překlepy a chybky v 1. odpovědi, odklikla jsem to bez přečtení..
V Kathmandu jsou 2 mezin. nemocnice, 1. vlastní či jsou tam Američani- tam vozí hlavně omrzliny, případy výšk. nemoci, je tam výborná stomatologie- Lančuk nebo tak nějak, ted nevím, kousek od Thamelu, 2. je Norvic- traumatologie, nehody…tam jsou jen Nepálci,ale je výborná.Ví, že co pojištovně naúčtují, to zaplatí, tudíž nešetří.Za 2 měsíce se z oper. lékaře i ze sester stali kamarádi a jsme stále v kontaktu.Jiné nemocnice jsou státní, úroveň nižší, ale lékaře chválím – měla jsem i vlastní zkušenost v minulosti.(že by to bylo téma na další příspěvěk?:-))
Páteř srostla tak jak je zlomená, je šejdrem a to dost, ale mícha si cestu našla:-))
ale lépe nepadat:-))pokud byste měli více dotazů, klidně zavolejte, číslo na mém webu..dohledáte:-))

HoKa

Vase clanky jsem precetl jednim dechem.
Evidetne Vas nekdo tam nahore ma moooc rad.
At se vse dari a Vy se co nejdrive budetemuzete zase prohanet po stezkach nekde v Himalajich, ktere i my milujeme.

Marcela

Neuvěřitelný příběh! Jednání pojišťovny hrozné, Vaše vůle, trpělivost a odvaha obdivuhodná, dobrá práce lékařů a rozhodně velká hromada štěstí.
Radko, přeji co nejméně zdravotních komplikací a hodně vyšlápnutých kopců!
Marcela

zeloch

Autorku obdivuji ze to vse zvladla. Preji brzke uzdraveni. Bohuzel to nebyl prvni pripad o kterem jsem slysel ze se pojistovna zachovala takto silene. At se druha operace povede a mate lepsi podminky na uzdraveni.
Z

Jan

Tento příspěvek byl redakcí smazán jako nevhodný

Zuzka
Jan:

Ve Vašem případě bych se nejdříve naučila chovat se jako homo sapiens sapiens a vyhnula se nízkým způsobům vyjadřování, pokud se chcete reprezentovat jako člověk, který využívá mozek..

Jan
Zuzka:

Vážená Zuzko, která část mého postu Vám přijde nízká? Jestli je něco konkrétního, o čem chcete debatovat a alespoň trochu tomu rozumíte, rozepište se. Pokud však chcete pouze hrdinsky bránit paní Radku nějakými patetickými výkřiky, zdržte se v zájmu zachování čtivosti vlákna těchto levných gest.

radka

Chytrý pane Jane, i když si zasloužíte, aby s vámi raději nikdo nekomunikoval, odepisuji, ne snad pro vás,a le pro objektivitu.Pojištění jsme měla sjednané na nejvyšší možnou částku, která byla možná. Chybu udělala ČHS, což se zjistilo, ale vámi chválení asistenti a pojištovna nehodlali tento fakt akceptovat ani když se zjistilo, že částka je větší a odmítali se s

radka

neúmyslně odkliknuto..s pojištovnou spojit.Asistenční služba mi nevolala denně, jak se asi domníváte, ale třeba jednou za týden a slib, že budu případ řešit s lékařkou mi byl dán přímo lékařkou.Pokud asistenční služba není schopna případ řešit, je něco špatně. Vy to přikládáte mé nízké intelgineci, hájíte asistenty, pokud na tomto postu pracujete, sděltě u jaké asist. služby, at mají lidé možnost se vám vyhnout.Já bych na vás opravdu nerada narazila, to bych byla v Nepálu ještě nyní.Chcete li si poslechnout hovory asistenční služby, vyžádejte si je sám, zřejmě víte jak na to, budu jen ráda, když se vám je pro objektivitu podaří zveřejnit.Já je od pojištovny nedostala a myslím, že vím proč.Pokud jste schopen vnímat obsah článku, pcohopíte, že let v bussines navrhl můj operující a ošetřující lékař, nikoliv já.A český primář s tím souhlasil, jen doporučoval o týden později. Jednalo by se o skoro položené sedadlo. Jste asi odborník na slovo vzatý, jak vidím.Přeji vám hodně štěstí při komentování dalších článků..hysterická fůrie PS: ZROVNA VÁS BYCH RÁDA VIDĚLA V PODOBNÉ SITUACI V NEPÁLSKÉ NEMOCNICI..

jizdenka
radka:

Rady, hodně síly při rehabilitaci a pevných nervů se čtenáři typu pan Jan, který jak vidno, měl pouze potřebu ventilovat sve negativní emoce pravděpodobně z přetrvávajícího špatného počasí a nepřišel na lepší způsob. Smekám před tebou a pane Jane, jsem s pozdravem, nepište mi, a pokud možno nepište vůbec..

hystericka furie

Bohužel se mezi námi najdou i jedinci bez jakékoliv empatie, mezi ně se evidentně řadí i Jan. Kdyz clovek resi, zda bude ci nebude do konce zivota chodit a do toho splacet statisice pojistovne, navíc v místech s omezenou možnosti spojeni a v bolestech s nemožnosti pohybu, je jasne, ze nema premiru trpelivosti a chce se domoci svych prav. Radko, gratuluji k uzdravení, bojovala jste statečně.

Tonda

Zdravím, pan Jan ze zde prezentuje jako gaučový typ. Takže nechejme mu jeho pravdu. Jen Vás prosím a žádám pane Jane, nechoďte do hor ani nikam jinam, zústaňte na gauči s nazutými bačkůrkami. A pokud se budete chtít projít, zajděte si do nákupního centra a poučujte tam lidi, jak mají jezdit s vozíkem, aby se nestal úraz. Pokud by se stal, Vy to tam určitě vyřešíte. 🙂 Mějte se fajn a horám zdar!

Jana

Zdravím,pokud jste přežila to,co je na snímku páteře,tak už přežijete všechno.Vaše mícha je z nějakého materiálu vyvinutého pro kosmonauty? Ostatní zdravotní problémy zvládnete,o tom vůbec nepochybuji a fandím.

Nika

Toto je neuvěřitelný příběh lidského odhodlání žít a chodit! Smekám před vámi a přeji do budoucna už jen krásné zážitky a abyste si mohla opět vychutnat pohled na hory, až budete stát na vrcholu!

Sláva

Zdravím Vás Radko, a smekám před Vámi. Nezažil jsem doposud nic podobného a ani nic podobného s pojištovnou. Držím všechny palce a na viděnou někde na horách, z Kroměříže zdraví Sláva.

Medvěd

Radko,
přeji vše dobré a držím palce ! Prošel jsem trochu podobnou zkušeností, když jsem si přerazil páteř na snowboardu. Naštěstí v Rakousku, a nakonec to dobře dopadlo, výlet červenou helikoptérou byl jak vidím jen velmi slabý čajíček v porovnání s vámi. Ale tu situaci, kdy člověk leží a přemítá, jestli ještě bude dělat někdy něco jiného, si teď umím docela dobře představit . Dneska dělám všechno prakticky jako dřív, loni jsme byli v Nepálu, plánujeme Irán. Ať se vám vede, zdar a sílu, a třeba se někdy někde v horách či jinde potkáme !
Hodně zdraví a štěstí, Medvěd.

helena

Radko,

kloubouk dolu..verim, ze to bylo peklo a dostat se z nej nadlidsky vykon.Jste neuveritelne silnej clovek.

Preji pevne zdarvi,stesti, spoustu dalsich cestovatelskych zazitku a zadne dalsi setkani s neemaptickymi pakami.

Helena

Petear

Uff,
teda, jsem rád, že jsem si to přečetl až po návratu z Nepálu. Neuvěřitelný příběh, a držím pěsti na cestě k uzdravení i k dalším cestovatelským zážitkům!

Petear

Uff,
teda, jsem rád, že jsem si to přečetl až po návratu z Nepálu. Neuvěřitelný příběh, a držím pěsti na cestě k uzdravení i k dalším cestovatelským zážitkům!

tynna32

Zdravím Vás, Radko, držím pěsti. Četla jsem Váš článek a dělalo se mi mdlo z bezmoci. V současnosti řeším pojistku do oblasti nad 6000 mnm a shodou okolností jsem se obrátila přímo na UniQu, písemně mi bylo sděleno, že by mi smlouvu mohli nabídnout, ale jen do 5.000mnm a pak je tam dodatek, ze kterého vyplývá: „jak někdo dokáže, že se úraz stal výše, že??“
Rozumíme si?! Možná by mi tu mohl někdo poradit spolehlivou pojišťovnu?
Držte se a hodně štěstí!

PaV

Radko, pozor!
Na jednom ze snímků je rodné číslo! Hedvábná stezka se, bohužel, stala peleší parazitů a podvodníků nejhrubšího zrna:-(
Censoři ještě některé parazity podporují namísto, aby zrovna taková rizika (s R.Č.) napravovali:-(
Jinak klobouk dolů před přízní veškerých možných bohů.
Zarazila mi poloha hlavou ve směru letu při transportu (viz. foto).
Stačila kolize letadla na zemi. A nebylo koho v Česku doléčovat:-(
Skvělý článek a memento pro $ nízkonákladové $ chronické jedince.
Držím palce! A o to více si vážím všech svých pojistek a v pohodě přestálých asistencí.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí