2 týdny v Ománu

<strong>2 týdny v Ománu</strong>

Přemýšlíte kolik se toho dá stihnout, vidět a zažít v Ománu za 14 dní? Pojďte s námi objevit kouzlo této rozmanité země, která nabízí pro milovníky historie, přírody, i měst.

Přestože se dá letět přímo z Prahy, zvolili jsme cestu z Vídně, přes Abu Dhabi (5500 Kč zpáteční). Přílet do Muscatu byl v pozdních večerních hodinách. Museli jsme čekat ve frontě na vízum, ale úředníci se snažili a šlo to rychle. Vízum na 14 dní je zdarma. Na letišti se dají koupit i takhle v noci SIM karty. Bankomatů několik, ale pozor, nebyla všude hotovost. Auto jsme půjčili až druhý den. V zásadě tu nefunguje hromadná doprava, takže auto je nutnost.  Řízení je příjemné, silnice jsou v dobrém stavu, povolená rychlost 120 km/h. Na parkovištích místa dost. Kdo nechce nebo nemůže řídit může vzít taxi. Aplikace Otaxi je podobná jako Uber, ale my jsme ji nepoužili.

V Muscatu je nezbytností navštívit mešitu sultána Kábuse a tržnici v Mutrah. Muscat je rozlohou obrovské město, pěšky se projít nedá.

Druhý den jsme vyrazili do města Súr, cesta naplánována na celý den: přehrada Wadi Dayqah, Bimma (Sinkhole), Wadi Tiwi. Súr je přístavní město s dlouhou tradicí výroby dřevěných lodí. Stále se vyrábí a máte možnost se zajít na výrobu podívat.

Další den jsme se vrátili o kousek zpět a navštívili  Wadi Shab. A pak hurá do pouště! U městečka Bidyah necháte svoje auto (i tak jsme stačili do písku zapadnout). Autem 4×4 vás odvezou profesionálové. Přehršel možností ubytování, nedělejte si však iluze o nebi plném hvězd, město je příliš blízko. I tak byl večer krásný, až na blázny, co jezdí na čtyřkolkách, za strašného randálu.

Nizwá

Čekala nás dlouhá cesta do hor s menší zajížďkou do Wadi Bani Khalid. Ubytovali jsme se v nádherném městečku Nizwá na 4 noci. Odtud jsme první den vyrazili do jeskyně Al Hoota, na pevnost Bahla a hrad Jabreen. Druhý den jsme pokračovali přes Balcony Walk – ománský Grand Canyon. Teoreticky se dá vyjet klasickým autem, ale 4×4 je fakt lepší. Pak cca 10km chůze, ale občas je to trošku dramatičtější, přes kameny, sem tam si musíte pomoct rukama, ale dá se to to zvládnout. Výhledy za to stojí a ta lahodná odměna taky – karak! Následující den jsme si prošli město Nizwá, občas jsme potkali obchod a hlavně tržnice! Úplně jiná atmosféra než v Muscatu, takže nevynechat.

Karak (Masala čaj) – je to čaj s mlékem nebo jen z mléka, s kořením a silně oslazený.

Před návratem do Muscatu jsme stihli projít Národní muzeum a pak už letecký přesun do Salalah. Zde zůstáváme 3 noci a opět výletujeme.

Salalah

Po příletu jsme navštívili mešitu a trh s kadidlem přímo v Salalah. Na sever od města pak Wadi Dawkah, park s kadidlovníky, nakoupili jsme a udělali si piknik na pláži a ještě jsme stihli archeologické muzeum Al Balid, nabitý den.

Další den jsme prozkoumávali západ od Salalah. Kdekoli zastavíte, najdete něco zajímavého, wadi, útesy, přenádherné pláže, jeskyně a hlavně všude potkáte velbloudy. Pozor, nejčastěji na silnici. Vzali jsme stopaře, kteří se nám odvděčili skvělým jídlem a karakem. Blížíte se k Jemenu, jsou tam checkpointy, pasy a papíry od auta si vezměte sebou, budou je kontrolovat, ale bez problému vás pak nechají pokračovat v cestě.

Mirbat

Přesunujeme se do Mirbatu. Po cestě je opět mnoho zajímavých a krásných míst, takže jsme zvolili projet část jeden den, zůstat v Mirbatu a další den zpět do Salalah. Nejznámějším a nejnavštěvovanějším místem je Wadi Darbat. Ano, to je přímo povinnost – litovat nebudete! Další zajímavostí jsou baobaby, Gravity Hill, Sumhuram, občas si prostě někde zastavte a kochejte se.

No, a po návratu do Salalah už cesta domů. Opět přes Abu Dhabi do Vídně. Dva týdny nabité zážitky! A to jsme ještě nestihli všechno, na mém seznamu toho ještě hodně zůstalo, takže příště!

Nejširší nabídku průvodců a map Ománu (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz