Okradeni v Ekvádoru

Ačkoli je Ekvádor velmi pěknou zemí Jižní Ameriky, pyšní se mnoha přírodními skvosty a bohatou kulturou, tak již za prvních 10 dní pobytu máme slušnou sbírku nepříjemných historek. Bohužel včetně té naší.

Neberte varování na lehkou váhu

Po otevření průvodce Lonely Planet k nastudování míst, která chceme navštívit, na nás vykouklo několik dlouhých odstavců s nadpisem „Danger“, které popisují konkrétní místa, jimž se máme vyhnout, kde jsou často kapsáři a ozbrojená přepadení a kde je nezbytné si vzít taxíka atp. Obdobné rady LP uděluje kdekoliv jinde na světě, ale je pravdou, že takovýchto upozornění je v knize tentokrát více než obvykle. Bereme to s klidem, protože jinak bychom se strachy nikam nepodívali.

Sem tam nás také upozorní městská nebo turistická policie, abychom si dali pozor na své batohy a fotoaparát. Poslední větší upozornění však přišlo od majitelů hotýlků v Cuence, odkud jsme mířili do Quita. Radili, ať jedeme společností Panamericana, která nás vysadí na vlastním terminálu, čímž se vyhneme velmi nebezpečnému hlavnímu autobusovému nádraží „terminál terrestre“. Stahuje se tam totiž spousta nebezpečných živlů, kteří se specializují na obírání turistů.

Okradeni v autobusu …

Bohužel jsme se návštěvě hlavního autobusového nádraží nevyhnuli. Když jsme mířili na sobotní indiánský trh do Otavala, odjinud autobusy nevyjížděly. Během průchodu nádražím jsme nic podezřelého nezaregistrovali, byli jsme však ještě více ostražití než obvykle. Koupili si lístek a vyrazili na cestu. Kupodivu náš autobus vyjížděl úplně prázdný, protože všichni cestující chtějí ušetřit 20 centů za použití terminálu, takže nastupují až za nádražím bez poplatku, a to jen tak, že mávnou na nás autobus – a ten je pak za chvilku plný.

Jakmile jsme seděli už v autobuse, byli jsme přeci jen klidnější. Mysleli jsme si naivně, že jsme nebezpečnému místu již unikli. Ale kdepak.

Místní kapsáři si nás na nádraží vyhlídli a nastoupili do autobusu jako naší spolucestující a „chytře“ si sedli ihned za nás. Asi po hodině jízdy, když hrála z reproduktorů hudba a my jsme si četli o Otavalu, se najednou Petra lekla, že jí někdo hýbe s malým batůžkem, který měla před svojí sedačkou vedle nohy. Okamžitě zjistila, že je otevřený a že nám chybí náš mobil MDA Vario s vysunovací klávesnicí na psaní deníčku a sluneční brýle.

Bylo jasné, že jediný, kdo to mohl udělat, byl zloděj přímo za námi. Na mé španělské výkřiky však nebral ohled a v klidu mi odvětil, že jsem blázen a ať se podívám na zem, že mi asi mobil upadl. Jaké bylo však zjištění? Pod naší sedačkou nic nebylo, ale pod jeho sedačkou byly naše brýle, které také asi „náhodou“ a „omylem“ vypadly, že?

To mě rozčílilo ještě více a utvrdilo v tom, že za námi sedí opravdoví zloději a já se jim dívám přímo do očí. Začal jsem mluvit nahlas na celý autobus, lidem vysvětlil, co se stalo, ale marně. Jen pár lidí se ozvalo, že je mám prohledat a ať se podívám na zem. Všechno bylo marné, prohledal jsem celý autobus i ty dva padouchy za námi, ale náš mobil jakoby se vypařil.

Jediné, co jsem si na zlodějích vzal, byl jejich malý levný mobil, který jsem u nich našel v batůžku v domnění, že ho s námi vymění. Jejich klid mě však překvapil. Akorát jednou nebo dvakrát se zloděj ozval, ať mu vrátím jeho mobil, ale pak už nenaléhal. Podařilo se nám ještě udělat fotografie těch dvou zlodějů, ale ani to u nich žádný strach nevyvolalo. Asi půlhodinu po incidentu se oba hajzlíci zvedli a v klidu vystoupili.

Celý příběh měl ještě dohru večer, kdy mi na ten jejich mobil zavolal „ten, kterého jsem vyfotil“, že má můj mobil a jestli prý chci, že mi ho za tři sta dolarů prodá. Trochu jsem o tom uvažoval, ale vyděšená Petra a majitelé hotýlku mi radili, ať na to raději zapomenu, že by to ještě mohlo skončit špatně. Takže jsme vypnuli ten jejich mobil, vytáhli SIM kartu a tím definitivně ukončili naše okradení.

Policie doplňuje …

Policii se do vyplňování protokolu moc nechtělo, prý tu není ta správná osoba. Teprve po naléhání se objevil náhradní policista, který se nás ujal. Během sepisování utrousil poznámku, že jsme měli ještě štěstí, protože dvěma Američanům, kteří přijížděli do Otavala minulý týden také na tradiční trh, ukradli velké batohy ze zavazadlového prostoru. Pravděpodobně se tak stalo již na hlavním nádraží „terminál terrestre“ v Quitu, který má opravdu „slušnou“ pověst.

Nejširší nabídku průvodců a map Ekvádoru (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

Místní průvodce podruhé narozen

Jakmile jsme náš smutný příběh někomu vyprávěli, každý druhý posluchač nám přidal vlastní historku. Třeba osmatřicetiletý průvodce Valles, který byl se skupinkou turistů poblíž ekvádorsko-kolumbijské hranice a jejich autobus zastavila ozbrojená guerilla. Okamžitě si všichni museli lehnout na zem a autobus byl kompletně vybílen. Přišli o všechna zavazadla i dokonce o boty a kalhoty.

To nejhorší však přišlo až nakonec, kdy si jeden ozbrojenec chtěl udělat prima chvilku s jednou z žen v autobusu. Průvodce Valles tohle už nevydržel a začal je okřikovat, proč tohle dělají, jestli si se zbraní v ruce připadají silnější, atp. Bohužel o pár dní později se probudil v nemocnici v Quitu s prostřeleným hrudníkem a nohou. Dostal dvě rány. Ale jak mohl přežít střelbu do hrudníku, tomu sám nerozumí. Jako potvrzení svého příběhu si vytáhnul triko a ukázal jizvu přímo tam, kde končí hrudní kost. Uf.

Výběr z bankomatu v Quitu

Po návratu do Quita jsme se ubytovali v hotelu doporučovaném Lonely Planet, kde měli poslední volný pokoj. Máme v Quitu asi tři dny, abychom vybrali postupným výběrem z bankomatu ATM asi dva tisíce dolarů na zaplacení našeho pětidenního výletu na Galapágy. Jsme však zděšeni, když v hotelu vidíme vývěsku od nějakého postiženého turisty, který si vybíral peníze z bankomatu a po pár dnech měl svůj účet vyluxovaný. Kompletně.

Jiný turista tuto informaci potvrdil dalším postřehem, že jsou karty klonovány a že se mu to stalo také. I když je tato informace stará půl roku, každý výběr z bankomatu se pro nás stává dobrodružstvím.

Napadlo mne, že si vyberu potřebné peníze z bankomatu a zbytek si převedu elektronickým bankovnictvím na spořící účet. Můj záměr je ovšem neuskutečnitelný, protože T-mobilu nefunguje v Ekvádoru roaming a já neobdržím autorizační SMS. Nezbývá nám tedy než jen doufat a mít železné nervy, že se nám nic dalšího nestane a že jsme si svou porci smůly již vybrali.

Přepadení na ulici za bílého dne

Když platíme drahé Galapágy a my už poněkolikáté vyprávíme svůj příběh se zloději, majitel agentury Tony se nejdříve omlouvá za svůj zkažený národ a pak přidává i svůj příběh.

Asi před 4 lety šel po ulici z práce domů. Bylo asi pět hodin odpoledne, když u něj zastavilo auto, vyskočilo pět ozbrojenců s puškami a chtělo po něm aktovku, která vypadala jako brašna na notebook, a mobil. Když Tony zahlédnul zbraně a červený paprsek zaměřovacího laseru na svém těle, nemyslel na nic jiného než na své dvě děti. Poklidně roztáhl ruce, sklopil hlavu, zavřel oči a nechal je, ať jej očešou. Podařilo se mu akorát do dlaně schovat klíčky od auta, které stálo o pět metrů dál. Kdyby se incident odehrál o pět sekund později, asi by neměl ani auto.

Záhada sopky Iliniza

O tom, jak se v červenci 2001 ztratila Jana Kubištová na ekvádorské sopce Illinza, se toho napsalo již hodně. Proto zde uvádím detaily, které sepsal Ondřej Prosický na svém webu Cotopaxi.cz:

„Na ekvádorskou výpravu odjelo v červenci 2001 sedm lidí, pět mužů a dvě ženy. Všichni se již znali z minulých horských túr a na cestě Jižní Amerikou plánovali, že se po zdolání několika vulkánů rozdělí. Také výstup na první z nich, pětitisícovou sopku Iliniza, probíhal podle obvyklého scénáře z předchozích cest. Každý z členů skupiny vystupoval podle svých momentálních sil a sejít se měli až zpět v základním táboře. Výstup na vrchol ale nakonec skončil tragicky. Jedna z žen, Jana Kubištová z východočeské Boharyně, vyšla podle ostatních členů výpravy na vrchol první a jako první se také rozhodla sestoupit, navíc trochu jinou cestou než ostatní. Na místo srazu pak nepřišla. Ostatní se ji tři dny pokoušeli hledat a pak událost oznámili místním úřadům. Následně se roztočil kolotoč pochybností a obviňování, zda členové výpravy neudělali chybu (udělali, pozn. autora), když v tvrdých podmínkách chodili po sopce sami, a zda udělali dost pro Janino nalezení.

Kromě ekvádorské policie a domorodců začali v následujících měsících po Janě Kubištové pátrat v okolí Ilinizy i její přátelé horolezci, kteří prošli úpatí sopky i její okolí. Do Ekvádoru odjel na sedm měsíců i její otec, ovšem také bez úspěchu. Vyšetřování případu ekvádorskou policií a Interpolem stále trvá. Česká policie několikrát vyslechla účastníky cesty, ovšem bez jasnějšího výsledku.

Nechci nikoho strašit, ať si každý udělá vlastní názor sám. Pokud máte základní návyky s pobytem a lezením ve vysokých horách, nemělo by se toto stát.“

Jak nepřijít o foťák

Radka Cudlínová ve svém ekvádorském deníku, který zveřejnila na webu Hedvábné stezky, píše o návštěvě populárních termálních koupelí v Banos. Bohužel opět kvůli bezhlavé důvěřivosti byl zcizen fotoaparát jejich kamarádovi Alexandrovi. Uvádím zde úryvek:

„Uvnitř areálu lázní je několik bazénů s teplou nebo studenou vodou. Systém převlékáren je vyřešen tak, že jsou uvnitř areálu malé kabinky, kde se člověk převlékne do plavek a potom dá všechny věci do plastové přepravky, kterou odevzdá u okénka a dostane číslo. Samozřejmě se nikde nic nezamyká. Sprchy jsou na otevřeném prostranství a společné. Náš kamarád Alexandr bohužel zrovna tady přišel o foťák…“

A poslední historka nakonec

Jízda na střeše vlaku je teď zakázána, protože to jednomu Japonci ufiklo hlavu.

Účelem tohoto článku nebylo vystrašit nadšence, kteří se do Ekvádoru těší a plánují cestu, ale spíše je upozornit na možná rizika, co se může stát. Naše pocity jsou ale takové, že třeba Peru nebo jiné jihoamerické země jsou bezpečnější než Ekvádor. Ale pravděpodobně se podobné příběhy stávají i za hranicemi Ekvádoru v celé Jižní Americe. Buďte opatrní!

Máte-li z Ekvádoru podobné pocity či zkušenosti, budeme rádi, když je sdělíte ostatním v diskusi pod článkem.

Lujan

Ono se v Jižní Americe každému něco ztratí.

Nám zase při půlroční cestě po Jižní Americe ukradli v Peru jeden velký batoh. A to jsem ho měl přímo u nohou. Byl to malý autobusový terminál jedné jediné společnosti. Všude kolem spolucestujici čekajících na odvoz/taxi. Nikdo nic neviděl. Na policii se pak sice tvářili jako když umřel president, ale vyjmenovali nejmíň tucet důvodů proč s tím nemůžou nic dělat.

Beru to jako turistickou daň, ale naštve to pořádně.

karel

byl jsem v JA 2 měsice a okradli nás kdy se jim zachtělo naštěstí jen drobnosti ale naštve to.s asii mam lepší zkušenosti.

bibi

Muj kamarad zil asi 5 mesicu ve stredni Americe a za tu dobu ho 4x okradli a jenou napadli ozbrojeni. Opravdu je to mistni dan.

Juris

Pozor na trolejbusy v Quitu!!

Mám také zážitek s kapsáři z Quita. Vyhlášeným místem jsou trolejbusy v hlavním městě. Dejte si pozor na všechny věci a kapsy. V prave poledne se mi snažil dostat kapsář do mé zavřené kapsy na kalhotech, kde jsem měl zrovna letenku na Galapagy a dolary. Po upozornění, že ho vidím, jak se snaží krást, se choval jako by se vůbec nic nedělo a vystoupil na další zastávce. U spolucestujících nenajdete zastání. Radím všude cestovat raději jen taxíkem – jsou levné. Po setmění a v určitých čtvrtích i přes den jsem jezdil výhradně taxíkem.

JOny
Juris:

Ano, mate pravdu.

honza

Mému kamarádovi také zmizelo „pár“ usd po vyběru z bankomatu a to ve Venezuele !!! Sám se tam chystám letos v září ,máte někdo jakékoli zkušenosti s touto zemí ??? moc jsem toho na tomto serveru nenašel ,nebo nějaký tip na zajímavý odkaz ??? díky ahoj H.

tiburon
honza:

Byl jsem tam v prosinci. Podle rozhovorů s místními to jde s bezpečností od 10 k 5, prostřednictvím programu missiones se k sockám dostává dost peněz na chlast, takže se tam strašně pije. Nikde jsem neviděl tolik nalitých lidí na ulici, jako tam. Benzín stojí cca 95 hal/l, příroda fantastická. Byl jsem na pobřeží ve státě Sucre, doporučuju Humboldtovu jeskyni a okolní národní parky. Samozřejmě pak deltu a Ciudad Bolívar.

Pozor v Caracasu (kamarádka utrpěla dost brutální úraz obličejových partií při přepadení na relativně OK cestě na teleférico) a západě, tam je vůbec docela nebezpečno.

Můj osobní dojem (byl jsem v A, Ch, Pe, Bo, Uy, Pay, Ecu; někde i víckrát) co se týče takového toho pocitu bezpečnosti byl ve Venezuele bohužel zdaleka nejhorší. I když to může být relativní. Uvidím v Guatemale:-)

Pavel

Ahojky,
berte to jako daň z přepychu, podle myšlení místních „Lations“ je to postaveno tak, že pokud máte na cestu do jejich země, tak jste svým způsobem bohatí a můžete je trošku sponzorovat.
Pokud bude zájem, mohu poslat i videozáznam z vykradení vozu v Peru, než jsme se nadáli, byli jsme chudší o jedny dámské plavky a 2 průvodce v češtině. 😉 Ze všech tašek z penězi a doklady si vybral špatně

lukas.qwerty

No nevím jak jste se tam chovali a zapadli, ale já mám za asi dva tři týdny samé dobré zkušenosti a to jsem se zrovna po Cuence v noci procházel pořádně ožralý a se všemi se kamarádil, stejně tak v Otavalu. Na hlavním autobusovém nádraží jsem byl i několikrát v noci i s velkou fotobrašnou s teleobjektivem a necítil jsem se nikdy v nebezpečí. Za půl roku v Jižní Americe mě chtěli okrást až poslední týden před návratem v Buenos Aires starým trikem s ušpiněním batohu-stačilo bleskově vytrhnout na straně batohu připevněnou mačetu a zmizely jak pára nad hrncem. Kamarádka jezdí celou J.A. sama stopem už přes půl roku a je naprosto v pohodě a je to krásná blondýnka. Záleží na štěstí, ale já osobně všechny bezpečnostní pravidla dost ignoroval a dopadl jsem dobře.
Ahoj L.

Karel W
lukas.qwerty:

ahoj Pavle, posli mi prosim zaznam na karel-zavinac-setkanicestovatelu.cz. Diky moc.

OSTATNIM: tento clanek jsem psal asi pred 14 dny a od te doby jsme slyseli spoustu dalsich historek od mistnich lidi i od turistu. Snad se mi to jeste podari doppsat aspon do diskuse. Ahoj uz z Peru.

Radka Burešová (Cudlínová)

Karle, to mě mrzí, že jste přišli o mobil :o( V Ekvádoru jsme se setkali s několika lidmi, které okradli v autobuse, např. foťák z batůžku – rozřízli jim ho.
Nám se naštěstí nic nestalo! Ale my jsme s Michalem dost paranoidní. Občas až moc, ale vyplatí se to…Cestovali jsme v Quitu i trolejbusy a všechno v pohodě… byla to možná náhoda.
Naštěstí nás letos neokradli ani v Guatemale, ale je fakt, že si dáváme hodně bacha a v příručním batůžku nosíme max. toaleťák a flašku s vodou. Mobil nebereme vůbec a foťák mívám pořád přes sebe křížem… a doklady na těle…

Radka
Radka Burešová (Cudlínová):

Ještě dodám, že jsme z bankomatu vybírali jak v Ekvádoru, Peru, tak v Guatemale a vždycky to bylo v pohodě. Ale kolega říkal, že mu takhle někdo vybral prachy z účtu po platbě kartou v hotelu v Brazílii :-((

Cestovatel

Na cesty si beru svojí starou dobrou Nokii 3210. Vsadil bych se, že by mi jí ani v Ekvádoru nevzali. 🙂

Karel W

My jsme taky hodne paranoidni, ale proste kdyz clovek dlouho cestuje, tak drive nebo pozdeji se mu to asi stane … quitenske trolejbusy vpohode, ale holt v busu jsme vycerpanim povolili na opatrnosti.

Radka

Karle, tak hlavně, ať už vás nic špatnýho nepotká!!!!
Jak je to vlastně s Galapágy? Michal někde četl, že tam je teď omezenej přístup turistů, kvůli regeneraci přírody. A na jak dlouho jedete? My měli tu kratší variantu „severní část“ a bohatě to stačilo, příroda nádherná, ale na lodi byla dost nuda (člověk ja na ní pořád…)

Milada

My jsme procestovali předloni Mexico a loni Venezuelu a okradli nas až poslední den na eskalátorech v metru v Caracasu. Čím člověk déle cestuje, tím je asi méně opatrnější. Naštěstí si zloděj v peněžence odnesl jen českou 10,- a pár špinavých bolivarů. Letos v Kambodži to bylo úplně jiné – pohodové, vraceli nám i vyhozené tričko…

Andrej

Podobne příhody jsou vždy mrzuté a jistě se občas někomu při cestování stanou. Na druhou stranu bych byl nerad, aby si někdo při čtení podobných příspěvků nemyslel, že Latinská Amerika je oblast zlodějů. Já jsem tam během 3 cest procestoval různá místa v Mexiku, Guatemale, Venezuele, Ekvádou a dokonce i Kolumbii a nikdy nám tam neukradli nic, ani se o to nikdo ani náznakem nepokoušel. I jiné zkušenosti s lidmi, s nimiž jsme se setkali byly většinou jen pozitivní a příjemné. Dokonce i včetně taxikářů (až na 2 výjimky ve Venezuele), což např. o taxikářích v Praze nemohu říct. Většinu mých přátel okradli úspěšně kapsáři právě v Praze. Ale stát se může bohužel cokoli a kdekoli, člověk musí být ve střhu pořád

tiburon

Já to musím zaklepat, po celkem třičtvrtě roce stráveném při několika pobytech v JA jsem zatím neutrpěl jediný šrám:-)

K tomu Ekvádoru, fakt je, že jediný pokus se odehrál ve starém Quitu při cestě ke katedrále, kdy na mě zkusili body pressing. Jak jsou malí, tak je stačilo tlouci zvrchu po hlavách. Ale jsem, jak tady někdo podotkl, taky trochu paranoidní.

Ekvádor byl úžasný zážitek, to je tak nádherná země. Hustý ale bylo vystoupit večer za tmy z autobusu v Lago Agriu, ten zážitek divokého západu v betonovém pojetí, docela stáhl hrdlo. Co se týče té nešťastné Kubištové, přímo v té době jsme s kámošem šli z Quillatoy pěšky po okolí Ilinizy a jak jsem tam ten venkov viděl a vzhledem k nejasnostem, které o organizaci výpravy vyšly najevo, si myslím, že jejím osudem bylo nějaké neštěstí bez příspění cizí osoby.

Přikláním se k těm, co říkají, že v Praze se vám kolikrát můžou stát horší věci než v celé JA.

Consul

My mame zkusenost z mesicniho cestovani napric Bolivii a pak mesic po Mexiku a na obou cestach se nam nestalo nic spatneho. Ale take patrim spise k paranoidnim typum, takze misto karet mame cestovni seky, ktere mame spolecne s doklady primo na tele a prokazovali jsme se jen fotokopii pasu. V batohu jen par kravin a stary fotak a vzdy maximalni pozornost. Ale je pravda, ze s unavou nebo delkou pobytu ostrazitost klesa a pak je to hned.

Jihad

Pred 4 tydny jsme se vratili z Ekvadoru, kde jsme byli cca 3 tydny vcetne 5 dnu na Galapagach. Za celou dobu se nam neprihodilo nic z toho, co je popsano vyse. Na terminalu terrestre jsme byli nekolikrat, vybirali penize z bankomatu na nekolika mistech v Quitu (take na Amazonas), v Cotopaxi jsme stanovali zcela sami, v termalnich laznich Banos, ktere jsme navstivili 2x, bylo vse take ok, jezdili jsme naslapanou hr. dopravou v Quitu. Ono je to hlavne o stesti či o smule a tri tydny je pomerne kratka doba, i kdyz obrat vas mohou, dle nekterych zdroju, hned po priletu. Jedinou negativni zkusenost z Quita mame, ze nas posledni vecer pred navratem domu na ulici postrikali zezadu hortici. To byl pravdepodobne figl od nahanece ubytovani nebo zlodeje, protoze hned nas oslovil na ulici clovek a chtel nas odvezt do hotelu apod. Pruvodce LP na podobne finty ve stredni a jizni Americe upozornuje.Myslim, ze clovek by nemel byt prehnane paranoidni, ale obezretnost a minimalizace rizik je na miste. Nemyslim si, ze by Peru nebo dalsi zeme JA bylo bezpecnejsi, alespon co vim od lidi, co tam cestovali. Podobnou zkusenost mam take z Chiapasu a Guatemaly, o kterych se pise jako o koncinach prolezlych nasilim a kriminalitou. Cestovali jsne tam bez problemu. Ani jsem neveril kolik lidi do Guatemaly jezdi.

Lujan

Lujan na svych strankach zase zminuje, ze se nekrade nejenom v Ekvadoru, ale i v Peru: „Potom, co nam v Peru ukradli batoh, nas to tam prestalo bavit a frnkli jsme do Ekvadoru.“ Více info na http://www.prcikalujan.com/2007/01/18/kratce-z-narodniho-parku-cajas/

Honza T.

chtel bych pridat take pozitivnejsi zazitek z cestovani po JA, konkretne z Chile. V autobuse ze Santiaga do San Pedro de Atacama mi mobil opravdu vypadl z kapsy batohu, pohodovy mistni dredar na sedacce za nami, ke kteremu ten mobil docestoval, ho s usmevem vratil.Pokud bych mel hodnotit vstricnost lidi a bezpecnost, tak je Chile urcite cislo jedna-tip pro ty, kteri se chteji podivat do JA, ale maji strach o sebe a svoje penize.Prijemnych prekvapeni co se chovani lidi tyce mame hodne(snad jen s vyjimkou mesta Arica na peruanskych hranicich, kde jsou poulicni kradeze bezne).

Zdeno

Koncem roku 2005 jsem si z rodinou-žena a 2 děti 1,3, udělal 3 měsiční zdravotní dovolenou.Měsic v Quitu, pak Banos a poslední měsic u oceanu v Atacames.Až na klasiku-na tom autobusaku,kde nám všichni tak ochotně pomáhali s kočárkem a kufry,že jsme až v Banos přišli na to,že jsme bez fotaku,se nám nic zlého nepřihodilo, ba naopak-sami přijemni lidi,že jsme se tam cítili rozhodně líp než ve večerní Ostravě.

lucie

V zari jsme s kamaradkou byly na mesic v ekvadoru a musim rict ze jsme se citily hodne bezpecne,v quitu jsme jezdily preplnenymi trolejbusy,po ekvadoru jezdily autobusy s domorodci a krome toho ze si od nas v dzungli jedna kolumbijka na uteku ‚pujcila‘ tricko, gore kalhoty a par suvenyru se nam nic neztratilo.asi je to o stesti…

Marian

Citanie mi pripomenulo moj cas straveny na miestach, ktore autor opisuje. Cestoval som po nich povacsine sam, zvacsa vsak vzdy v sprievode nejakych lokalnych znamych, ktorych som stretol po ceste. Nestalo sa mi nikdy nic, ale mohlo to byt tym ze som nic pri sebe nemal resp stale mal svoje veci v rukach. V otavale to bolo trochu zaujimave, som este pomahal ustrachanym americanom ked nas bus vyhodil pred mestom a to este v noci.

Jindra

Už v roce 2004 jsem byl v Ekvádoru poprvé. Přímo v Quitu jsem byl vysloveně pronásledován dvoumetrovým černochem. Asi 2 hodiny jsem ho ze sebe nemohl setřást. Měl jsem fakt ,,bobky“. Pak jsem mu zmizel, fakt se mi ulevilo. Jinak vše OK.
Byl jsem tam opět v roce 2012 ještě s kámošem. Jeli jsme stopem na severu země jen tak do přírody. Stáli jsme na korbě pickupu a dřevorubec nás vezl za papoušky do přírody po staré prašné cestě dobrých 20 km od hlavní cesty. Při jedné zastávce, když si náš řidič povídal s jedním indiánem o nějaké práci a my byli na korbě pickupu k nim zády si ten indián musel na auto vyskočit a z ohrádky, co byla na střeše pickupu a ukradl mi úplně novou kameru. Myslel jsem si, že jsme jí mohli z auta taky vytratit, a tak jsme jí šli pěšky hledat. nikdo z nás nevěřil tomu, že by mi jí snad mohli ukradnout. Zatím jsem se tam potkal se samými solidními lidmi.Kameru jsme nenašli. Na kameru bych jsem si zase nějak vydělal, ale z měsíčního výletu do Ekvádoru už to byl poslední týden, a všechny záběry a fotky by přišly vniveč. To by mě mrzelo. Druhý den jsme narazili na našeho řidiče, kterej z toho byl očividně taky špatnej a ten nám řekl, že tu kameru musel ukrást ten indián. Šli jsme za ním pěšky zas těch 20km, ale on nebyl v chatrči. Dřevorubci nám řekli, že jel do města. Nabídl jsem jim 200 Dolarů když mi tu kameru přivezou na hostel, že tam budeme ještě 2 dny. Nakonec jí přinesl na hostel bratr toho indiána a moc se styděl. Brácha ji prý nemohl nikomu prodat, nikdo jí tam v těch končinách nechtěl. Dal jsem mu 50 Dolarů pro malýho syna a vypadli jsme otud.
Okrádá se tam ale jiným způsobem. Dříve jsme za 750 Dolarů jeli celý den na celý týden s jedním domorodcem z Cocy ve třech po Rio Napo hluboko do džungle. Měl tam postavený skromný chatky a vařil nám. To bylo super. V noci ty zvuky… přes den špacíry, rybaření, fakt nádhera. Kvůli tomu tam člověk letí.
Dneska Vám průvodce v Coce, nebo v Misahualí nabídne za ty samí peníze výlet na 1 den, ale defacto vám neukáže nic zajímavějšího, než by jste mohli vidět bez jeho asistence. Kamarád se chtěl setkat se šamanem. Průvodce nabízel celodenní výlet na lodi za jedním kmenem, hluboko do džungle, kde je i šaman.
Jeli s námi i studenti z Anglie a z Ekvádoru. Na lodi jsme jeli všehovšudy 1 hodinu tam a 1 hodinu nazpátek a když už jsme viděli Misahualí, kde jsme se nalodili, tak vyndal z kapsy mobil, a šamanovi zavolal, že už jsme na místě. Myslel jsem si, že si dělá kozy, ale ne, ono to bylo doopravdy. Já jsem raději zůstal v lo´dce i s kámošem, ale všichni ti studenti byli na toho ,,šamana“ velice zvědaví. Byl jsem z celýho dne pěkně otrávenej. Jinak je to země nádherná, vřele doporučuji. Teď v únoru 2014 bych letěl zas. Rád bych jsem se k někomu připojil.- Jižní Amerika
Jindřich M. Volary Šumava

Marcel

Ahoj, mame jet nyni pres Kolumbii do Ekvadoru v mesici Breznu a hledame napojenise na spravnou energii. Mame pozitivini zkusenosti z Peru a Bolivie a ceremonii se samanem.
Proto pokud by tu nekdo byl, kdo by mohl pomoci a nebo dat radu ci typ. Pripadne jestli tam nekdo i Slovensky / Cesky mluvici zije a ten by poradil.
email: deadlybeyond (zavinac) gmail com.

Martin

Já do Ekvádoru jezdím pravidelně každý rok na několik týdnů, strávil jsem tam rok neptřetržitého pobytu a nikdy se mi nepřihodilo nic nepříjemného, ba naopak lidé tam jsou neuvěřitelně vstřícní a přátelští. Ale je to také tím, že si uvědomuji rizika zvýšené krimininality, která je problémem ve všech velkých městech jižní Ameriky a Ekvádor v tomto nepatří mezi výjimky. Musíme si uvědomit, že tam jedeme jako turisté a na ty se zloději zaměřují všude na světě. Rozhodně je třeba mít vždy své osobní věci pod dozorem a zbytečně zloději nedávat příležitost. Moje manželka je z Ekvádoru, tím že je zvyklá na tamní podmínky a chová se dle toho, se jí nikdy nic zlého nestalo. Teď žijeme v Praze, kde očekavala, že si na věci nemusí již dávat takový pozor. Ale holt u nás vypadá jako turistka, takže jí okradli před 2 lety před Vánoci v Praze v Paládiu, komplet peněženku, navíc bohužel i pas. A loni v létě na eskalátoru v metru na Florenci, jí někdo rozepl batůžek a opět ukradl peněženku. Do Ekvádoru se tedy rozhodně nebojte jezdit, je to nádherná země 🙂

Pavel K

Ahoj, jsem rád že jsem si mohl přečíst vaše komentáře, tedy hlavně už ty z roku 2019 :). Jsem teď v Lime a právě se chystám do Ekvádoru, kde bych chtěl být několik dní a vidět toho co nejvíce. Pokud by mi někdo mohl poradit a třeba ukázat nějaký směr co a jak, budu vděčný 🙂 p.kubes zavináč.com

Jirka

Tady mate muj prispevek z Ekvadoru, konkretne z Quita. Jde o uryvek z deniku Jizni Amerika 2007.

V šest čekáme před hotelem, přichází Pablo, seznamujeme se a Zbyňa už válí angličtinu. Dáváme v restauraci džusy, Pablo nepije, ale sXe není. Poté jdeme už po setmění na MHD. Proti nám se vyřítí 2 zasvinění týpci… další žebráci… máme je v p… a nevšímáme si jich, jdeme dál. Ale v tu chvíli s námi není Pablo !!! Ihned se otáčíme a Pablo už zase jde za námi. Po chvilce říká, že ho čapli a musel jim dát 6,-$… Tohle udělat mě nebo dnes nasranýmu Zebrovi, tak se tam válí v krvi ! Pablo říká, že se mu to už stalo a že Ekvádor, specielně větší města jsou tím vyhlášený a když jsme se mu zmínili kde jsme ubytovaní, tak se jen zhrozil, že jsme šílenci… Pořád nás někdo z místních upozorňuje na tyto věci a že to není vůbec žádná p….

Jenda
Jirka:

Přikládám taktéž úryvek z deníčku:

1.5.07 v 5:45h jsme v La Pazu. Ještě jsem se v Rurre bavil s Kanaďankou, co jsme byli spolu na výletě a říkala, že ji v Ecuadoru přepadli s pistolí ! A bylo to čtvrtý den její cesty, to je fakt hrůza ! Myslím, že s exotickým cestováním brzy skončím.

Moje přepadení neuvádím, páč se stalo v Bolívii.

Na závěr připojuji Slavnostní slib, který jsem si slíbil po bolívijském „zážitku“:

Uz NIKDY nepojedu SAM do krestanskych zemi, kde
neprevlada bile obyvatelstvo.
Nikde jinde (zeme zidovska, muslimska, hinduisticka,
buddhisticka) me nikdy nezkrivili vlas na hlave.
Netvrdim, ze me neokradli (Pakistan, Indonesie), ale
nikdy nepouzili nasili. Jen pro krestana nepredstavuje
zadny problem mi kopnutim zlomit zebro, rozbit nos,
vyhodit me z jedouciho auta, temer me uskrtit.
Nevim, zda nasili vyvolava barva kuze ci nabozenstvi.
Spis bych rekl, ze nabozenstvi, protoze cerny muslim
mi neublizi. Co se tyka indianu, nemohu posoudit,
protoze oni jine nabozenstvi nepestuji.
Co se tyka krestanskych bilych zemi, budu vzdy velice
opatrny, protoze italske ulice ci polske vlaky jsou
notoricky zname rejdiste zlodeju. No katolici, nemam
co dodat. Protestantske zeme (Skandinavie, Svycarsko)
jsou uplne jine.

Majka

Zdravim vsetkych cetovatelov. Ja mam cerstvu skusenost z Quita. Vcera sme si boli s priatelom pozriet stare mesto a vybrali sme sa aj na doporucenu vyhliadku od Lonely Planet s nazvom LA CIMA DE LA LIBERTAD. Hned na zaciatku schodov, ktore viedli na kopec, nas vsak jeden pan upozornil, ze by sme nemali ist hore pesi, ale vziat si taxika, lebo nas chytia pod krk. Vravime si, ved je den a ludia okolo, ze to hadam nebude az take dramaticke. Ani sme sa nestihli pohnut z miesta a vidime z hora dve belosky ako utekaju smerom dole k nam. Zastavili sa pri obchode, kde im domace zeny podavali vodu. Hned bolo vidno, ze sa im nieco zle stalo. Splacom nam porozpravali, ze par metrov vysie ich prepadol asi 40 – 50 rocny chlap, ktory pred nimi o zem rozbil flasku od Coca Coly a s rozbitym sklom chytil jednu z dievcat pod krk. Museli mu dat fotak aj peniaze. Vraj tam boli okolo aj ludia, ale ty sa len mlcky prizerali. Sokovani, ale aj dakujuci bohu, ze sme hore nesli skor, sme sa otocili na opatku a isli pekne spat. Po tejto skusenosti, uz by sme tam nesli asi ani tym taxikom.