HedvabnaStezka.cz SvetBehu.cz Pohora.cz SvetOutdooru.cz TuleniPasy.cz Pádler.cz Festival OBZORY Expediční kamera SNOW Film fest Klub cestovatelů Praha/Brno

RADY NA CESTU

VYBAVENÍ NA CESTY

POSLEDNÍ DISKUSE

Jak se fotí v noci

Jak se fotí v noci

Řekněme si rovnou, že špatně a bez stativu se prostě neobejdete. Nicméně i tady se dá leccos zvládnout.  Navíc jsou noční fotky poměrně „levnou krásou". Jak na ně?



Nejdříve k „levné kráse". Tento terminus technicus, který jsem si vymyslel jako kritérium při hodnocení nejrůznějších fotografií v podstatě znamená, že většina nočních scén je líbivá už jen pro svou neobvyklost. Navíc většina lidí v noci nefotí.

Noční fotky se nemusí fotit v noci

Pokud jde o to udělat hezkou fotku „nočního" města, nemusíte vyrážet pozdě v noci. Dokonce je lépe vyrazit se setměním. Ideální dobou je čas, kdy už nějakou chvíli svítí pouliční osvětlení, obloha má tmavě modrý odstín, ale město normálně žije. V oknech se svítí, výklady září a kolem jezdí auta s rozsvícenými reflektory. Nedá se striktně říct, která hodina je ideální, neboť pátá hodina odpolední v červenci a v lednu má naprosto rozdílné světelné podmínky. Večerní focení nabízí zcela nové možnosti, úplně se změní atmosféra běžně známých míst. Ideální jsou Vánoce se všemi tu více, tam méně vkusnými žárovičkami, hvězdami, kometami a americkými Santy oblečenými v kýčové červeni. Fotky focené za opravdu hluboké noci nebudou zdaleka tak efektní, neboť lidé spí a za okny poblikává jen pár televizních obrazovek. Ne, že by se fotky zcela nočního města udělat nedaly, ale s lidmi v akci většinou vypadají působivěji .

České Budějovice

Jak je vidno, tak čtvercové náměstí v Českých Budějovicích je sice v 3.15. ráno v podstatě liduprázdné, ale hezky nasvícené. Obvykle se na svítí to, co má být zvýrazněno. Zaměřte se na stejná místa taky. Exponujte na světla, čímž zvýrazníte nasvícený objekt a potlačíte objekty ve stínech.

Ostření

Problémy s ostřením v případě focení za tmy či soumraku nastanou mnohem dříe, než za dobrého denního či umělého světla. Při malé intenzitě osvětlení se „foťák nemá čeho chytit", protože ostří na hrany, které jsou v šeru či tmě nevýrazné a automatika ve tmě „blbě vidí". Možností, jak správně zaostřit, je několik. Jste li dva a místo, kam chcete ostřit není nějak daleko, může váš pomocník k místu dojít a rozsvítit nějaký světelný zdroj (mobil, baterku, zapalovač...) . Vy automatickým ostřením zaostříte světlo, pak ostření přepnete na manuál... a máte zaostřeno s jistotou, že pokud si sami nepohnete s objektivem, tak nepřeostříte. V případě kompaktů, jež ruční ostření nenabízejí zaostřete, držte namáčknutou spoušť a jakmile pomocník odejde z scény, exponujete.

Antverpy - katedrála Our lady

Noční snímek katedrály v Antverpách by bez stativu nebyl možný ani přesto, že jde o statický objekt. Udržet čas 1 sekundu  při ohnisku 80 mm  z ruky v podstatě není možné.

Noční

Na hladině Berounky u Nižbora je vidět mírně rozmazaný odraz stromů dokazující pohyb hladiny. Opět jde o snímek, který by bez stativu nebylo možné udělat.

Stativ a pohyb

Jednouché a v nouzi velmi užitečné pomůcky, jako je „rýžový stativ" (plátěný pytlík s rýží, kterým se podloží aparát) či zapření se o nějakou zeď při nočním focení moc nefungují. Přece jen jde o expozice dlouhé  vteřiny a v extrémnějších případech až desítky vteřin. To prostě v ruce neudržíte! Stativ je tedy podmínkou! Za život jsem jich už několik vystřídal a vysledoval jsem zajímavý trend. Kupuji si stále těžší stativy. Ten poslední (budou vánoce), jež mám v plánu koupit, se i s trojcestnou hlavou bude blížit  třem kilogramům. Jsou to 3 kila, která taháte „navíc" k běžné výbavě. A každý, kdo si balí batoh na cesty a počítá s každým dekagramem ví, o čem mluvím. Stativ v případě kompaktů sice vypadá poněkud směšně (malý foťáček se na stativu skoro ztrácí), ale výsledek určitě oceníte. Ostatně není nic jednoduššího, než udělat si malý test. Vyfoťte stejnou scénu se stativem a bez něj a srovnejte výsledek. Fotky si prohlížejte v PC při 100% či vyšším zvětšením. Na malém displeji foťáku vypadají obrázky ostřejší, než ve skutečnosti jsou. A samozřejmě máte-li k dispozici stabilizátor, mějte jej zapnutý.

Noční foto

Fotka sice ze stativu, ale narychlo. A jak vidno, vše co se hýbalo, je „postiženo" pohybovou  neostrostí. Byl to pokus, který víceméně vyšel. Fotka má kouzlo nechtěného - mrkněte na dlažbu. U ďáblice  stín trojzubce, kterého jsem si při focení vůbec nevšiml.

Šum

Barevné zrnění na digitálním snímku dokáže slušně zkazit celý dojem ze záběru a při nočních scénách hrozí více než kdy jindy. Jedním z faktorů, který šum ovlivňuje, je citlivost, tedy ISO. Nastavte si ho na co možná nejnižší hodnotu (100, 200), čím se vám prodlouží expoziční čas. Stativ už zmíněn byl, k šumu lze jen říct, že se dnes dá už slušně zmírnit softwarově. Osobně doporučuji  např. volně stáhnutelnou „osekanou" verze programu Neat Image, která pro běžnou potřebu v pohodě vystačí.

Barva

O barvě světel a nastavení bílé jsem se zmiňoval v prvním díle našeho povídání. Umělé světlo má v nočních snímcích základní vliv na barevném podání snímku. Proto je dobré si hlídat nastavení bílé, event. drobně experimentovat. Pamatujte, že klasické žárovky při „denním", tedy nejčastějším nastavení barví snímek dožluta, zářivky mají zase nehezký zelený tón. Pokud použijete vysoké clonové číslo, u bodových světel vám vzniknou hezké paprsky.  Nezapomeňte, že pokud budete fotit bleskem, osvětlíte si jen několik málo metrů popředí, je-li nastavena automatika + blesk, hodně ztlumíte pozadí a snímek vypadá nehezky ploše.

Západ slunce

Budete-li při ostřejším světle, jako v případě červánků, mít bodové měření namířené do světel, získáte krátký čas, ale vše co je ve stínech bude černé. Takovým způsobem se dají udělat působivé siluety.

Noční parkování

Klasická „žárovková" barva veřejného osvětlení  se v hluboké noci nemíchá s jinými světelnými zdroji.

La Neuveville

Právě na této fotce je vidět, jak kouzelná atmosféra se dá vyzískat z různého osvětlení. Kdyby bylo vše pod stejnou „barvou" žárovek, snímek by rozhodně tak pestře nevyzněl.

Berlín

Berlínské Sony centrum je klasickou ukázkou místa, které hraje na moderní osvětlení a kde se to fotografy i „fotografy" jen hemží. Každý si tam udělá snímek. I kdyby to mělo být jen na mobil.

Leckteré zákoutí získá po setmění zcela novou atmosféru. Pokud vyrazíte do večerních a nočních  ulic a začnete se dívat „po  světlech", získáte pro své fotografické vidění nový impuls. Navíc má focení ze stativu jednu nenápadnou výhodu. Nedá se u něj moc spěchat, takže máte větší šanci upravit si kompozici. Pořádně se zamyslet před tím, než stisknete spoušť. Noční snímky jsou sice „levná krása", ale i ta se dá udělat pořádně.


08.12.2008, Topi Pigula


Diskuse


Karel WOLF
Karel WOLF
Fotografování v noci mám také rád: http://www.kolemsveta.cz/photo/india/ipage00001.htm nebo http://www.kolemsveta.cz/photo/india/ipage00012.htm Ahoj, Karel
08. 12. 2008, 01:02:03
Indrik myneur
Indrik myneur
Na stativu se lépe většinou fotí bez stabilizátoru obrazu. Stabilizátor často část fotek mírně, ale spolehlivě, mázne. IS je dělanej na focení z ruky; na stativu foťák drží sice pevně, ale i tam se malinko pohne, což stabilizátor zřejmě zmate, páč je to rozhodně jinak než v ruce. Nevim, s jakym foťákem fotí autor, ale na Canon zrcadlovce s optickou stabilizací v objektivu ze stativu rozhodně lepší výsledky lezou bez zapnutého stabilizátoru. Tahle rada je snad i v manuálu k stabilizovanejm objektivům a v ostatních pojednáních o nočním focení.
10. 12. 2008, 12:04:07
Topí
Topí
Díky Indrik meneurovi :-) Fotím (teď) Nikonem D200 s objektivy Sigma 12 - 24 mm a 150 mm makro. Mám i jiné, ale jsem zjistil jsem, že je skoro nepoužívám. Zato jsem si dneska nadělil k Ježíškovi stativ (kurňa - dalších 5 000,-Kč za vybavení v prd...). To s tím stabilizátorem (že je blbost jej ze stativu používat) jsem nevěděl - mimo jiné i proto, že žádný stabilizovaný objektiv nemám.
11. 12. 2008, 17:00:04
Ahoj dekuji za rady, ale potreboval bych poradit jak fotit polarni zari. Nikde nemuzu najit zadnou radu na to jak zaostrit pohybujici se svetla na obloze s, nebo bez horizontu, jaky velky cas by bylo dobre pouzit, aby zare dobre vinikla a ja nemusel mit vysoke iso? Zazil jsem uz tri, ne nejak silne, a kazdou fotku mam trochu rozostrenou, nebo na ni mam vysoke ISO,kdyz ho snizim na 200 fotka je prilis tmava a zare zanika v temnote. Fotim zatim s NX5 18-55mm f3,5-5,6 Dekuji za jakoukoli radu
16. 03. 2013, 13:25:57

Sem vložte diskusní příspěvek.


 
 +   = 
*napište slovy, kolik je pět plus pět
 
* - antispamový filtr není vyžadován u registrovaných přispěvatelů
 

RSS této diskuze

CESTOVATELSKÝ TWEET

Zkušenosti z cest je třeba nejen získávat, ale i používat :)