Re:Co dělat, když se stanete obětí pohostinnosti?
14. 10. 2007, 00:14:09
Martin T.
Když jsme u té Indonésie, zažil jsem tam mnoho různých návštěv, někdy neplacených, většinou ovšem dobrovolně a skromně placených. Loni na Idul Fitri jsem strávil 4 noci na ostrově Doi u molucké Halmahery. Ačkoliv jsem tam byl druhý turista, co pamět sahá, přesto jsem ohodil stranou nesmyslné teorie "o potírání snah o placení v zárodku" a přispěl jsem ekvivalent nějakých 10 dolarů. Na jedno dítě to může znamenat třeba roční docházku na základce, odhlédnuto od toho, že žeru za dva a kuchli kvůli mně kuře. Doufám, že tohle místo dobroduzi, co takhle NEKOMPROMISNĚ odmítají náznaky placení, ještě dlouho neobjeví. Protože pohostinnost je věc jedna, vyjídání jejich spižírny je věc druhá, zvlášť když i rýže může být někdy luxus. Je to daleko a lidi tam nejsou nazí, takže budou mít od hledačů dobrodružství klid a jednoho zatoulaného Točíka za pár let přežijí. A poučení na závěr? Ano, pohostinnost by měla být upřímná a nezištná, ale zkuste se také něčím odvděčit a to nejen propiskou či pohlednicí - záleží na situaci. Co byly vynalezeny prachy, je to většinou to nejlepší - nezištný a hrdý příjemce to odmítne a pro chudého to bude přilepšení, rozhodně nic nečistého.
Odpovědět
To se mi líbí
(Tohle se líbí 0 cestovatelům)
Re:Re:Co dělat, když se stanete obětí pohostinnosti?
14. 10. 2007, 10:44:19
Katka
Martine, nespojuj prosím dvě rozdílné věci.
Nejde o nekompromisní odmítání jakékoliv finanční zodpovědnosti za vyjídání spíže místních.
Článek byl o tom, když se místní rozhodne trikem oblafnout turistu, kdy záměrně nabízí tradiční pohostinnost, ale na konci mu jde jen o slušnou sumu Eur či dolarů. Tam pak nejde o dobrovolnost příspěvku ale o nefér obchod. Za takové služby nechci a nebudu platit. Ne v případě, že se mě takto někdo snaží oblafnout. Pokud ovšem na začátku smluvíme služby i platbu, nevidím v tom problém. Proč bych místo za hotel nezaplatila za ubytování v rodině?
Ty ale mluvíš o jiném případu, kdy se jedná o skutečnou pohostinnost a ne o skrytý obchod. V takovém případě je jasné, že slušností je kompenzovat hostiteli náklady spojené s mou návštěvou. Vždyť i v Evropě se na návštěvu chodí s milou pozorností pro hostitele.
Jenže to je jiné téma. A máš pravdu, že si zaslouží pozornost. Třeba by se to dalo zařadit na některý další pátek - "Jak se chovat při pozvání do rodiny?"
Máte s tím někdo další zkušenosti? Jak jste to řešili v konkrétním případě?
Odpovědět
To se mi líbí
(Tohle se líbí 0 cestovatelům)
Re:Re:Re:Co dělat, když se stanete obětí pohostinnosti?
14. 10. 2007, 11:02:30
Martin T.
Je to vec zkusenosti, citu pro situaci, jiste velkorysosti a zejmena komunikace. Bohuzel, anglicky mluvici Kurd, Persan nebo Indonesan muze mit v nekterych pripadech neco za lubem. Mas pravdu zajiste v tom, ze clanek mluvi o pasti na turisty, jelikoz ma ale v nazvu slovo pohostinnost, diskuse se zvrtla v nekterych prispevcich v apriori odmitani placeni. Ja jsem se jen ozval proti pripadnemu "cernemu pasazerstvi". Predstavuju si dobre zname ceske setrilkovstvi v kombinaci s touhou po autentickem zazitku "s mistnimi" a proto jsem se musel ozvat. Je dobre (a idealisticke), kdyz chce nekdo uchovani "ciste duse" domorodce a jeho nezkazenost placenim. Na druhou stranu nasinec neni casto schopen rozpoznat, kdy uz zacnete jako navstevnik vadit, ale Vas hostitel Vam to samou zdvorilosti neumi dat najevo (tak abyste to pochopili). Skryty obchod se samozrejme musite snazit rozpoznat uz v zarodku, v tom neni zadny spor.
Odpovědět
To se mi líbí
(Tohle se líbí 0 cestovatelům)
Re:Re:Re:Co dělat, když se stanete obětí pohostinnosti?
17. 10. 2007, 20:38:12
cynan
No jiste. Katka to pochopila hned na prvni pokus. Muj vyse uvedeny NEKOMPROMISNI prispevek byl samozrejme reakci na "oblafnuti turisty" tak jak to bylo popisovano v clanku.
Pokud jde o "kompenzaci hostitelovych nákladu" i ceske "setrilkovstvi" tak musim s MartinemT plne souhlasit (ac nerad, protoze se mi jeho reakce, ktera plete pojmy, vubec nelibi; to akorat zadelava na flameware). Ale primlouval bych se za opravdu opatrne zvazeni formy kompenzace, protoze neni nic tragictejsiho nez deti pokrikujici "turist,money" nebo baca kterej po zjisteni ze jsem cech rekne Ahoj a nastavi dlan :-(.
Jinak my resime kompensaci kratkodobych navstev pomoci naturalii (typicky nejake pochutiny pro deti; leky). U dlouhodobych navstev nezbyva nez nejak takticky nabidnout cash.
Odpovědět
To se mi líbí
(Tohle se líbí 0 cestovatelům)
Re:Re:Re:Re:Co dělat, když se stanete obětí pohostinnosti?
17. 10. 2007, 23:44:15
Martin T.
Proč "flame"? Článek mluvil o pohostinnostina situaci, kde si Bohdana s přítelem mírně "naběhli". Pod tím se rozhořela debata o tom, jak je apriori strašné platit peníze. Nikdo tu nezpochybňuje, že se to v různých situacích musí řešit různě (a s citem), dokonce v různých zemích se stejné věci řeší různě. Noo.. a já jsem se možná až příliš vymezil proti tvé příliš jednoznačné reakci - ostatně vysvětlovací "ozvěna" má dozvuky až sem. Jinak bych byl opatrný s pojmy "flame", pokud se k něčemu vyjadřuju, pak obecně k názoru, nikoliv k osobě.
Odpovědět
To se mi líbí
(Tohle se líbí 0 cestovatelům)