HEDVABNASTEZKA.CZ POHORA.CZ AIRWAYS.CZ EXPEDIČNÍ KAMERA KLUB HEDV. STEZKA KLUB CESTOVATELŮ Praha/Brno KARAVANA ESHOP (mapy aj.)

POSLEDNÍ DISKUSE

O afrických ženách s Lenkou Klicperovou

Lenka Klicperová

Co trápí africké ženy a lze jim vůbec nějak pomoci? Jak se mezi nimi žije? Odpoví šéfredaktorka časopisu Lidé a země Lenka Klicperová.

Lenko, kdy a proč Vás tolik oslovila Afrika? Jak jste se k této své lásce vlastně dostala? Nejdříve složitý a velmi smutný problém konžských znásilňovaných žen, nyní kenští Samburové ...

Do Afriky jsem poprvé jela v roce 2006 jako novinářský doprovod při cestě tehdejšího ministra zahraničí Cyrila Svobody. Měsíc před cestou mi zavolali z ministerstva, jestli bych nechtěla jet. Do měsíce jsem musela stihnout všechna očkování, do té doby jsem v zemích, kde bych je potřebovala, nebyla. Měla jsem strach, co to se mnou udělá, až uvidím všechnu tu bídu na vlastní oči, až budu stát tváří v tvář prvnímu žebrajícímu a budu vědět, že tím stejně nic nevyřeším, ať mu něco dám nebo nedám. Nakonec jsem byla překvapená sama sebou. Dokážu to snášet a dokážu v tamních podmínkách i pracovat. S tím se člověk asi musí narodit. A láska k Africe je láska jako každá jiná - to se nedá rozumem objasnit a obhájit. Stokrát si můžete říkat, že má Afrika vlastně samá negativa, ale nakonec tam zase pojedete. Tedy pokud na tom jste stejně jako já. Kongo a válka v Kongu už bylo jen vyústění toho celého mého afrického zápalu - hledala jsem tam samozřejmě silná novinářská témata, takže nic silnějšího než ženskou obřízku a válku už tam snad ani nejde najít.

Připravujete výstavu „Tři ženy v Africe". Co je jejím hlavním tématem a cílem?

Výstava Tři ženy v Africe mě v současné době hodně zaměstnává. Vlastně to celé vzniklo v době, kdy jsem měla odjet do Afghánistánu a zase to nevyšlo (tu cestu už plánuji už snad přes dva roky) a jak jsem tak měla dva tři dny volna a přemýšlela, co teď s volným časem, dostala jsem se shodou okolností do nových výstavních prostor Staroměstské radnice. Jsou to nádherné románsko-gotické sklepy, které mi přišly na výstavu jako stvořené, tak jsem se dala do organizování, oslovila sponzory - partnery a zatáhla do projektu kolegyně Jarmilu Kovaříkovou a Líbu Taylor. Napadlo mne právě netradiční spojení žen-fotografek a Afriky. Těch moc není, Afrika je docela těžké téma, hlavně na focení. Je tam komplikované vlastně úplně všechno. S Jarmilou Kovaříkovou jsme spolu byly v lednu po zemětřesení na Haiti, byla perfektní parťák na cesty. Líbu zase strašně obdivuju, to, co ona v Africe zažila, si umí jen málokdo představit. Obě jsou to skvělé ženské a jsem ráda, že se sejdeme ve společné výstavní síni. Výstava má charitativní podtext - peníze ze vstupného a prodeje fotek půjde na konto Nadace Terezy Maxové dětem. Zároveň nám jeden z našich partnerů vyrobí speciální ručně vázané fotoknihy tištěné zcela novou technologií. Limitovaný počet knížek budeme na výstavě také prodávat a výtěžek půjde celý opět na konto nadace. Každá z nás tam bude mít asi dvacet fotek a budou to dost rozdílné pohledy na africká témata.

Ženy ze severokeňské vesnice Nangida, Keňa

Je moc důležité, aby se o problémech afrických žen dozvídala veřejnost. Fotky a reportáže jsou určitě tou nejlepší cestou, jak to zařídit. Máte kromě toho jiné možnosti, jak pomáhat přímo na místě?

Pomáhat na místě, a opět zejména v Africe, je velmi komplikované. Zvláště, pokud chcete dělat něco dlouhodobého. To nemůže pochopit nikdo, kdo to nikdy nezkusil. Jsem zastáncem toho, že je lepší věnovat peníze nějaké zkušené organizaci, která dělá na místě smysluplnou věc. Bohužel jen najít takovou organizaci není moc jednoduché. Já třeba věřím lidem z Člověka v tísni, kteří pracují v Kongu, protože jsem na místě mohla vidět, co dělají a jak to dělají. Když jedu do Afriky, pomáhám na místě také - tím, že podpořím komunitu, která mi třeba na místě s něčím pomůže nebo u které cítím, že to bude mít nějaký význam. Nejezdíme tedy v rámci občanského sdružení Femisphera jen za reportážemi, ale snažíme se i pomoci na místě. Třeba teď u Samburů jsme materiálně podpořili komunitu žen z vesnice, v které jsme s Olgou Šilhovou, mou kolegyní z Femisphery, bydlely. To samé jsme udělaly s Markétou Kutilovou v Kongu - koupily jsme pro sirotčinec matrace a přikrývky, protože děti spaly na holé zemi pokryté kartony. Jsou to samozřejmě maličkosti, ale pro ně jsou důležité i maličkosti. Vždy říkám, že je lepší zapálit jednu svíčku než proklínat temnotu. Možná časem budeme dělat víc, ale zatím na to není čas - Femispheru vedeme jako „koníčka", máme k tomu všechny svoji práci - já vedení časopisu Lidé a Země.

Jedním z hlavních témat Vašeho výzkumu Samburů je obřízka a přístup k ní. Šokovalo vás něco?

Byla jsem na to téma dost teoreticky připravená, takže vlastně ani tak ne. Ale překvapila mne otevřenost, s jakou se nám ženy zpovídaly. Nečekala jsem to. Asi jsme měly s Olgou i trochu štěstí v neštěstí - nevyšlo nám domluvit si natáčení v původně plánované vesnici Umoja. Z té se nakonec vyklubal docela nestydatý byznys jedné šikovné Samburky. Tamní ženy před nás položily neuvěřitelně drahý ceník a nešlo se s nimi domluvit na nějaké slevě za pobyt a natáčení ve vesnici. Jak jsme si to tak naštvaně štrádovaly z vesnice, potkaly jsme Samburku Elisabeth a ta nás pozvala k nim. Bez smlouvání o ceny za focení.

Samburka Elisabeth, KeňaSamburka Elisabeth, Keňa

Garisan cestou pro vodu, KeňaGarisan cestou pro vodu, Keňa

Samburka při hloubení základů pro maňatu – obydlí Samburů, KeňaSamburka při hloubení základů pro maňatu – obydlí Samburů, Keňa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Myslíte, že jsou Samburové schopni odbourat své drastické předsudky, aniž by museli nutně ustoupit i z jiných kulturních vzorců?

Samburky už si samy uvědomují, že obřízka je drastická a pro ženský organismus strašlivě škodlivá. Jsou tam už náznaky revolučních myšlenek - že by mohly třeba obřízku dělat jen symbolicky, aby tak netrpěly, ale zároveň kmen nepřišel o dlouholetou tradici. My se každopádně teď snažíme tyto myšlenky podporovat a pokud se nám podaří s Femispherou najít čas a prostředky, chtěly bychom se v tom angažovat.

Jak se Vám mezi samburskými ženami žilo? Bylo těžké dostat se jim „pod kůži"? 

Bylo to fantastické. Cítily jsme se tam skvěle, nikdy před tím jsem takovéhle skoro bych řekla souznění nezažila. Ty ženské byly prostě najednou naše kamarádky, aniž by měly vidinu, že z nás závratně zbohatnou do druhého dne. Tlachaly jsme třeba jen tak pod stromem ve vesnici, kamera sice běžela, ale jinak to bylo opravdu takové ženské „drbání" - my se ptaly jich, ony se ptaly nás. Ta atmosféra se nedá snad ani popsat.

Afričanky se obecně nefotí zrovna rády. Máte nějaké tipy, jak je přimět, aby rády pózovaly?

S pózováním Afričanek je to fakt hrůza. Mám zkušenost, že když chci dostat ženu (ale i muže, to platí obecně) do nějaké pozice, nikdy z toho není nic dobrého. Já prostě chodím a snažím se najít v tom, co zrovna dělají ten okamžik, který stojí za to zachytit. Málokdy je stylizuju - a když už stejně musím počkat, až se ta dotyčná osoba přestane kontrolovat a pak teprve vyjde fotka, kterou můžu někde prezentovat. Nejsou to modelky, jsou to holky, které se často stydí, takže je dobré je rozptýlit - třeba někdy když fotím a Olina netočí, začne jen tak zničehonic zpívat. Černošky to hned zaujme a přestanou se soustředit na to, že je fotím... no, člověk musí být vynalézavý. Ale jsou situace, kdy pomůžou jen peníze a někdy prostě nepomůže nic.

Znovu se chystáte do Afriky. Kam to bude tentokrát?

Právě s Olgou připravujeme cestu do Čadu, na hranice s Dárfúrem. Bude to zase něco jiného, jsem sama zvědavá, co nás tam čeká.

Garisan při dojení, Keňa


3 ženy v Africe

Výstavu Tři ženy v Africe můžete shlédnout v  nových románsko-gotických prostorách Staroměstské radnice v Praze do konce října 2010. Vernisáž se koná 1. září 2010. Výtěžek ze vstupného a prodeje fotografií poputuje na konto Nadace Terezy Maxové dětem. Více info o výstavě na www.czechpressphoto.cz



Lenka Klicperová (*1976) je novinářka a fotografka. Začínala jako zpravodajka, posledních šest let pracuje v časopise Lidé a Země, již přes čtyři roky jako jeho šéfredaktorka. Zaměřuje se na dokumentování života domorodých etnik, na reportážní a portrétní fotografii. V roce 2008 stála u zrodu občanského sdružení Femisphera, které se zaměřuje na dokumentování problematiky třetího světa, zejména na ženská témata. Více na www.femisphera.com


HedvabnouStezku.cz založili cestovatelé pro cestovatele, o velkých horách píšeme na Velehory.cz. Své zážitky cest můžete sdílet s přáteli také v Klubech cestovatelů. Nejlepší outdoorové filmy pak uvidíte na festivalu Expediční kamera možná i ve vašem městě. Nejširší výběr map a knih najdete v našem eshopu. Z příjmů z těchto aktivit podporujeme Expediční fond - i vy můžete přihlásit svůj projekt.



 

Hodnoťte známkou jako ve škole.
Výborný = 1
 +   = 

 


Diskuse

O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 23. 08. 2010, 09:10:01
 
Honza Je mi líto, ale na příspěvek musím reagovat. Sám cestuji a s Afrikou mám zkušenost také. Mrzí mě, že mediálně známý člověk má svou "humanitární" organizaci jako koníček. Pomáhání nejchudším lidem světa jako hobby?! Upřímně nechápu smysl práce i po zhlédnutí filmu Slzy Konga v režii paní Klicperové a jsem si jistý, že peníze ála sponzorské dary utracené na koníčky této novinářky by posloužily mnohem líp.

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
Re:O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 23. 08. 2010, 10:21:45
 
kitty A co je na tom špatného, že se někdo ve svém volném čase věnuje pomoci namísto třeba hraní golfu?

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
Re:Re:O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 23. 08. 2010, 13:37:59
 
HonzA Myslím, že jde o pomoc pouze pro sebe samotného pod záštitou něčeho vznešeného. Skutečná pomoc, alespoň podle mého názoru, vypadá jinak. Svůj názor bych nechtěl nikomu vnucovat, jen ho vyjadřuji.

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
Re:Re:O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 23. 08. 2010, 13:44:53
 
Marek Mezi pomocí a destrukcí je velmi tenká linie. Rozvojové projekty po celém světě to pouze dokládají. Souhlasím s Honzou, že případ paní Klicperové nasvědčuje více zájmu o její pocity a frustrace než skutečné "pomoci". Té musí předcházat hluboká znalost prostředí, jak ostatně ukazují neúspěšné projekty Organizace Člověk v tísni, o kterých se, pochopitelně, nehovoří. Novinářská znalost takto vzdálených a "exotických" oblastí je více než nedostatečná. Suma sumárum, hraní golfu je, v mnoha případech, paradoxně propěšnější.

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
Re:O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 23. 08. 2010, 13:46:34
 
Klicperová Dobrý den, omlouvám se, ale musím reagovat,nikde v textu není nic o humanitární práci Femisphery!!!! Je tam jasně řečeno, že jde o novinářskou organizace, která sdružuje novináře, kteří ve svém volném, čase provozují to, co provozují. Nejsme žádná humanitární organizace a nikdy to nikdo z nás netvrdil! Dřív, než něco napíšete, by možná bylo dobré si přečíst pořádně to, na co s takovou vehemencí reagujete!
A když už jsme u Slz Konga, nejsou rozhodně v mé režii, režisérem filmu je Petr Kašpar. Na výrobu filmu samotného nepadla ani koruna od žádných sponzorů, celý jsme jej vyrobili sami na své vlastní náklady. Cestu samotnou podpořilo Ministerstvo zahraničí a Brussels Airlines letenkami, toť vše.

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
Re:O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 26. 08. 2010, 05:10:11
 
turista Abych se nedotykal autorky, pred mnoha a mnoha lety jsem vyfasnul prispevek od jednoho ministerstva, slo o malou castku asi ve vysi jednoho mesicniho platu a vsechno padlo na skutecne naklady typu, ze bylo potreba nakoupit material pro vystavu atd. nikoho jsem nepodvedl, neposkodil, jina otazka , zda jsem nekomu, v tomto pripade statu, nejak pomohl a zda, kdyby se ty penize daly na neco jineho, pripadne se od obcanstva vubec nevybraly anechaly v jejich penezkach, by to nebylo prospesnejsi. jako v jinych podobnych pripadech bych mohl argumentovat reklamou, imagi , sirenim povedomi atd. , mozna, ze diky te akci nejaky turista navic do cr prijel, ale pri tak amlem rozpoctu a jednorazovych akcich, to nelze vubec nijak prokazat. otazka tedy je, co by tenhle stat mel vubec podporovat. pro zacatek by mohlo stacit, kdyby se napre. na strankach mzv dalo dohledat, komu a v jake vysi sla nejaka podpora nebo grant, jak to bylo vyuzito a nejaky komentar. mozna jsem trssoku pozadu, ale ja tam nic takoveho nevidim ani za posledni roky, o te nasi akci ani nemluve

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 23. 08. 2010, 14:05:36
 
Aleš Aktivity paní Klicperové jsou mi jednoznačně sympatické.
Práce novinářů je velmi důležitá, neboť upozorňuje na různé problémové oblasti a situace. To může v důsledku pomoct mnohem více než hmotná pomoc.
Co je na tom, že tato práce Lenku Klicperovou baví? A kritizovat jí, že nepomáhá více a lépe ... takhle bychom mohli kritizovat kohokoliv, i Matku Terezu, ta taky jistě mohla dělat více. Alespoň se LK snaží a svým způsobem přispívá dobré věci.
Napiš Honzo, co jsi udělal Ty dobrého a poučíme se (myslím to bez ironie)

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 23. 08. 2010, 16:35:29
 
hanka Souhlasím s Honzou a Markem. Velmi si vážím například práce lékařů a ostatních zdravotníků v Africe, jen o nich není tolik slyšet...

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
Re:O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 23. 08. 2010, 17:21:56
 
Aleš Hanko, to ale ještě neznamená, že Lenka Klicperová dělá něco špatně a že je potřeba ji za to kritizovat.

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
Re:Re:O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 23. 08. 2010, 17:48:44
 
hanka Asi nic špatně nedělá, to uznávám.

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 24. 08. 2010, 11:01:50
 
Topi Jak už to tak bývá, pravdu mají obě strany.
Lenka Klicperová je novinářka a fotografka jezdící do Afriky za atraktivními tématy, což obřízka mediálně vděčná bezesporu je. Je to její práce, kterou dělá dobře (viz http://www.lideazeme.cz/clanek/obrezane ) a kterou by dělala aniž by si kladla nějaké humanitární cíle. To, že je v Africe častěji, má bližší kontakt s komunitami u kterých žije jí samozřejmě umožňuje udělat lepší snímky se kterými se prezentuje jak v médiích, tak na výstavách a soutěžích. To vše je naprosto košer. Živí jí to a prezentuje výsledky své práce. S čím bych nesouhlasil, je tvrzení "málokdy je stylizuju", protože portéty u pronajmuté kozí kůže či způsob nasvícení mnohých fotek ukazuje na předem připravenou scénu.

Femisphera: Nejde o žádný humanitární projekt. Holky co mají rády Afriku a mají s ní poměrně velkou zkušenost (L. Klicperová novinářskou, O.Šihová tam vozí klienty v rámci vlastní cestovky, Z. Beranová má zkušenost diplomatickou atd) se daly dohromady a založily nevládku pod jejíž praporem budou vyrážet do Afriky. No a? Je to, jako když chlapi založí Pivní spolek a každoročně si udělají výlet do Belgie, tu za trapistickými, onde za ovocnými pivy a výsledky výletů prodají do médií, neboť pivu budou rozumět. Jeden bude sládek, druhý majitel pivovaru a třetí třeba vědec z chmelařského ústavu, takže vědí o čem píší. A pokud budou umět psát a fotit, tak proč ne. Svět médií je nenasytný a trocha krve v odřízlých stydkých pysků (v přípaě obřízek) je vděčná. Nemá smysl se omlouvat za zlehčování tématu, neboť svět médií takto skutečně funguje. Femispheře bych žádné humanitární cile nepodsouval. Je to koníček, adrenalin, cestování, zvyšování vlastního jména (v rámci nevládky se lépe dosáhne na granty nebo sponzoring - Lenka sama přiznává, že letenky byly hrazeny, což by se neznámému jednotlivci stěží povedlo). Rozhodně má ale tahle diskuze DŮLEŽITÝ ROZMĚR v tom, co je práce a co pomoc, co je koníček, byznys a co image.

A poslední, obecná poznámka nakonec. Na všech stránkách Femisphery jest napsáno, že "Používání fotografií, textů nebo jejich částí bez svolení autora není dovoleno". To je lež neboť autorský zákon DOVOLUJE použití části textů - jinak by nemohla nikdy vzniknout žádná recenze, citace (viz moje citace výše o stylizování) či anotace. Jsou to specifické příklady, nicméně tato věta se coby psychologická finta mající zabránit krádeži duševního vlastnictví objevuje takřka všude.

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
Re:O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 25. 08. 2010, 18:07:55
 
turista no, mne by zajimalo, co rikas jako fotograf na ty sikme horizonty. v interieru mi tenhle styl nevadi, dokonce se mi libi .. myslim, ze ta ma lenka nejakeho kluka ze skoly, ale ve volnem prostoru mne to trosku rusi

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 25. 08. 2010, 13:57:02
 
Honza Neberte prosím mé předchozí příspěvky jako ostrou kritiku osoby paní Klicperové. Jen holt nesouhlasím s tím, že "holky" si jezdí fotit do Afriky, utrácí se peníze, které by mohly přijít na podstatně důležitější věci. Není to však chyba paní Klicperové ani organizace Femisphera. Je to obecný problém médií, kteří se raději zaměřují na nasvícené pronajaté kozí kůže než na bídnou realitu a problémy, kterých je nejen v Africe dost. Pro oko líbivější, chápu...

To Aleš: Nerad bych strhl diskuzi směrem "kdo toho udělal víc a kdo míň". Snad jen - pomáhám...

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
Re:O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 25. 08. 2010, 16:03:40
 
petra máš recht

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 25. 08. 2010, 16:07:28
 
Topi Myslím Honzo, že právě "provokativní" otázky posouvají (dle mého) dskuzi žádoucím směrem. Je to přesně tak. Obřízka zajímá lidi mnohem více, než afridský AIDS, nebot ten je trochu z módy. A že na něj umírá o několik řádů více lidí, než na obřízku? No a? Na druhou stranu Femisppéra se "bere" za ženské otázky, kam ta obřízka logicky spadá. Dámám z Femisphery se podařilo ideálně spojit práci, výdělek, zálivu a jméno s tím, že všechny vazby se navzájem synegricky posilují.

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek
Re:O afrických ženách s Lenkou Klicperovou 25. 08. 2010, 21:02:36
 
jeff jj, dneska je strašně in cestovat, pomáhat,fotografovat, "přibližovat" cizí světy, kultury, ale málokdo to skutečně dělá a to je teprve ta pravá synergie o kterou nikdo nestojí.
V životě je vždy něco za něco, pokud to má svou sílu a význam.

Odpovědět To se mi líbí (Tohle se líbí 0 cestovatelům) Nahlásit nevhodný příspěvek

Sem vložte diskusní příspěvek.




 
 +   = 
 

RSS této diskuze